[]
[] [firmabil.no] []

Varebilsalget back on track


Tekst&foto: Haakon Førde



VAREBIL, STATISTIKK: 2012 startet med en tanke vinterslapphet i varebilmarkedet i januar. Forkjølelsen var som blåst vekk i februar.

Antall registreringer av varebiler i februar steg til 8 prosent over tilsvarende måned i fjor.
 
Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
 
Dermed har markedet i praksis allerede tatt inn den lille nølingen året startet med. Januar 2012 lå som tidligere meldt drøyt 11 prosent under 2011.
 
Etter to måneder inn i 2012 ligger salget tilnærmet likt med 2011. Det vil si kun 1,9 prosent under (campingbiler, likbiler og klasse 1 ikke medregnet).
 
Til sammenlikning var 2011 som kjent et knallår med totalvolum på over 35.000 biler. Det var også det 3.dje sterkeste året av de siste 10, kun slått av bonanza-årene 2006 og 2007.
 
I 2012 er det tre segmenter som gjør det spesielt skarpt:
* Sprinter
* Land Cruiser
* Caddy
 
Stor kassebil – populært kalt Sprintersegmentet. Her ligger februarsalget i  klassen totalt 38 prosent over tilsvarende periode i 2011 så langt. Dette er en forholdsvis liten klasse i antall solgte biler, men dette er samtidig de meste «seriøse» transportbilene med grønne skilter, og derfor verdt å følge nøye.
 
Som vente er det spesielt VW Crafter som nå går til angrep på Sprinter, men heller ikke Opel Movano, Renault Master eller Peugeot Boxer har tenkt å gi seg uten kamp. Sprinter holder imidlertid fortsatt komfortable 35 prosent andel, med Crafter på andreplass med 14 prosent.
 
SUV-varebiler – eller Land Cruiser-klassen om du vil. Salget i denne klassen er opp 24 prosent så langt i år. Kongen fra Toyota leder fortsatt med 25 prosent andel, men må tåle tøffe angrep i knehasene. Mitsubishi Pajero holder stand på 2. plass, men helt ut av det blå kommer Jeep Wrangler som en rakett. Med 71 biler solgt så langt i år – hele 52 av dem i februar – kan den nyimportterte amerikanere meget vel bli klassevinner i år.
 
Små kassebiler - Caddy-klassen bare fortsetter å vokse. Og denne trenden har vi sett noen år nå, hvor det virker som de små kassebilene er blitt store nok til å erstatte den mellomstore bilklassen (Transporter-klassen) for veldig mange. I februar lå små kassebiler 17 prosent over februar i fjor, og totalt etter to måneder ligger klassen 5 prosent foran 2011. I samme periode taper både de mellomstore bilene, og ikke minst flerbruksbilene (Touran-klassen) terreng.
 
Og det er fortsatt Caddy som tar griskt for seg, med 43 prosent segmentandel! Tvillingene Partner/Berlingo taper begge terreng, mens Ford Connect så vidt holder stand på fjerdeplass. Flotte nye Fiat Doblo klarer så vidt femteplass foran gamle, utgående Opel Combo. Og da spørs det jo hvordan Fiat-organisasjonen makter å møte motstanden når Opel nå kommer med sin nye Combo, som jo er en Doblo med Opel-logo. Bilen går i test hos YrkesBil nå.
 
Her er listen over topp 10 merker* per februar 2012:

Kilde:
OFV AS
Ant 2011
%
Endring
2010 %
TOTALT
5055
100
-1,7
1. Volkswagen
1650
32,6
0,1
2. Toyota
816
16,1
-10,1
3. Ford
451
8,9
-1,3
4. Peugeot
373
7,48
-11,0
5. Citroen
325
6,4
-17,1
6. Mercedes
293
5,8
2,1
7. Nissan
202
4,0
32,9
8. Fiat
202
4,0
78,8
9. Opel
168
3,3
-30,3
10. Mitsubishi
140
2,8
3,7

 
* Merk at tall og prosenter i denne tabellen inkluderer campingbiler, likbiler og varebiler klasse 1.
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: