BMWs monsterdiesel
FØRSTEINNTRYKK: 127 hestekrefter per liter er respektabelt for en bensinmotor. Når BMW henter ut det samme fra en turbodiesel er det alvor – med stor M. Jeg har akkurat forlatt BMW M GmbH in Garching, bak rattet i det nest råeste du kan oppleve i en 5-serie, M550d xDrive. Raskt oppsummerer jeg tallene fra pressekonferansen: 381 hestekrefter, 740 Newtonmeter og 0-100 på 4,7 sekunder. Dette kombinert med et forbruk på 0,63, noe som tilsier et CO2-utslipp på 165 g/km, det ligner nesten et lite mirakel. Alle gode ting er tre Jeg gir gass, og betjener manuelt den automatiske åttetrinnskassa til BMW ved hjelp av hendlene bak rattet. Kreftene er fascinerende, men det er kombinasjonen av et lydbilde som er alt annet enn knakkende dieselstøy og en turtallsvillighet som gjør at bilen fortjener en M. Hjertet i M550d er sammensetningen av hele tre turboladere. Styrt av smart elektronikk sørger det for at du får kreftene i motoren over et mye større turtallsområde enn hva du er vant til i en diesel. Den første er en lavtrykksturbo som sørger for å foreta den første ladningen av luften. Så sendes luften inn i en mindre høytrykksturbo som sørger for å få enda mer fart på den, før den sendes inn gjennom en ny ladeluftkjøler og inn i motoren. Den første lille turboen spinner helt fra bunnen, så rundt 1500 omdreininger er det nok fart på eksosen til at den store turboen også spinner med. Fra 2700 omdreininger åpnes en klaff ved hjelp av vakuum, og sørger for at den siste av de to små turboene tar over. Tredje turbo, som er tilsvarende den lille høytrykksturboen, står normalt bare og venter på det du lett gjør når du vet det er mulig, drar på litt ekstra. Da kommer det så mye luft gjennom den første store turboen at begge høytrykksturboene må tre i kraft for å holde unna. Alle fire Sylinderblokk av aluminium er ganske uvanlig, og særlig når vi snakker så høy kompresjon som i denne. Derfor har man benyttet seg av hydraulisk press under slutten av støpningen, for å presse all porøsitet ut og gjøre den sterkere. Fra den åttetrinns girkassen fordeles alle kreftene til alle fire hjulene gjennom BMWs xDrive-system. Men ettersom det er en BMW, er du aldri i tvil om at bilen først og fremst er bakhjulsdrevet – likevel kan kreftene flyttes dit de best utnyttes ved behov. En rekke som høres ut som en V Jeg var imponert over hva Audi hadde fått til i A6 med sin største turbodiesel med 313 hester, både når det kom til krefter og ikke minst lydbilde, men BMW har laget den minst dieselaktige dieselbilen jeg noen gang har kjørt. Ved hjelp av mye jobbing med frekvenser og hvilke veier eksosen tar på vei ut av motoren, har man klart å få rekkesekseren til å høres ut som en potent V8er. Lydbildet skifter, alt avhengig av hvilken modus du har klikket deg inn på med piltastene ved siden av girspaken. I motsetning til Audi som har lurt inn en liten frekvensomformer helt i slutten av eksosanlegget, har BMW valgt en annen variant. Riktignok utnytter de lyden som naturlig lages av motor og eksos, men i tillegg utnytter de bilens lydanlegg til å reprodusere frekvenser som sørger for et helt spesielt lydbilde. Diskret brutalitet Det betyr at til tross for at de får en klar M-behandling utvendig, i tillegg til sportsseter, oppgradert demping og en girkasse som er programmert for sportslighet, så regner man denne serien et lite hakk under bensin-M-ene. Resultatet er at bilen er mer diskret, samtidig som den byr på ekstreme krefter. Takket være firehjulsdriften og moment over et stort turtallsområde, er den superlettkjørt. Kombinerer dette med styrefølelsen og en balanse som inviterer til mange og raske svinger, samt et lydnivå som i en ekte GT-vogn. M550d xDrive sørger for å etterlate seg det inntrykket den er bygget for å gjøre, en diskret brutalitet og en «show-off» av hva ingeniørene til BMW kan gjøre. Mercedes har så langt avvist at de kommer til å gjøre noe tilsvarende med sine AMG-modeller, og Audi har så langt stoppet på 313 hestekrefter. Sånn sett blir kanskje Audien og BMWs egen 535d xDrive med samme krefter som bilen fra Ingolstadt, den største konkurrenten for M550d xDrive. Prisforskjellen er 300.000 kroner på papiret, men ta med i regnestykket at en del utstyr er inkludert i prisen på M550d. M550d xDrive blir tilgjengelig både som sedan og touring, med en prisforskjell på kr 38.000 i favør av sedanen.
Konkurrenter: I en egen dieselklasse, men Audi A6 3.0 og BMWs egen 535d + Sanseløst moment og en diesel du neppe har kjent maken til. - Mangler litt helt i toppen som du får i en bensin-M Artikkel fra www.firmabil.no URL: |