[]
[] [firmabil.no] []

A3: Lettere og mer premium


Stein Pettersen



Slektskapet til lillebror A1 er slående når Audi nå viser en ny generasjon A3. Nøkkeltallene viser at også den har blitt litt romsligere.

Takket være økt bruk av aluminium, blant annet i panser og forskjermer, har Audi klart å redusere vekten til 1175 kilo, 80 kilo under forgjengeren.
 
Til tross for at de utvendige målene er omtrent identiske med bilen den erstatter, har bagasjeplassen økt fra 302 til 365 liter i nye A3.
 
Noe av årsaken er at akselavstanden er strukket til 260 centimeter.
 
Minst like viktig når det kommer til praktiske løsninger, er det at du kan velge om gulvet skal gjøres helt flatt eller ujevnt – men da med større lasteplass.
 
Kjente motorer
Audi og resten av familien har fått en svært bred motorportefølje å plukke fra.
 
Innstegsmotoren i Norge blir 1,4-liter TFSI med 122 hester – som gir et blandet forbruk på 0,52.
 
Ønsker du mer krefter, er det et steg opp til 1,8-literen som yter 180 hestekrefter. I første omgang er dette den eneste motoren som kan kombineres med syvtrinns toclutchkasse - S tronic på Audi-språket.
 
Prisene er ikke klare, men trolig vil toliters turbodiesel også bli et populært valg i nye A3. Den kommer i første omgang med 143 hestekrefter, og et utslipp på 106 gram CO2 per kilometer. Legg til at denne gjør unna 0-100 på 8,6 sekunder.
 
Et av ankepunktene mot dieselmotoren skal ha blitt fjernet ved at man har flyttet balanseakslene inn i veivhuset for bedre balanse.
 
Utslippet fra dieselen synker ytterligere når 1,6-literen kommer mot slutten av året med et forbruk på 0,38.
Audi lover selvsagt også både firehjulsdrift og S-modeller.
 
Mer premium
Audi fortsetter å flytte utstyr fra de større og dyrere bilene nedover i modellporteføljen.
 
Velger man adaptiv cruise control vil også systemet fungere som en nødbrems i hastigheter under 30 km/t.
 
Dersom bluetooth biltelefon er installert vil denne automatisk ringe et nødnummer hvis en kollisjon inntreffer.
 
På underholdningssiden er det også mye nytt å by på. Toppversjonen Audi MMI plus har en skjerm på 7 tommer som felles ut fra dashbordet. Skjermen i seg selv er kun 11 mm tykk. 
 
Betjeningen bak girspaken har et stort hjul hvor overflaten fungerer som en touchpad. Som på Audi A8 kan man skrive inn bokstaver og tall med fingerbegevelser.
 
Klikker man av i utstyrsboksen for Audi connect, kan man i nye Audi A3 få sin egen trådløse Wifi-sone i bilen, opp til åtte enheter kan kobles til bilens trådløse WLAN. Samtidig kobles navigasjonssystemet opp mot Google Earth og Google Street View.
 
Når du først er på nett kan du også utnytte både trafikkinformasjon og webradio.
 
Skulle du ønske litt ekstra trøkk – kan du velge lydanlegg fra danske Bang & Olufsen med 705 watt fordelt gjennom 14 høytalere.
 
Nye Audi A3 er på plass i Norge i september, og importøren lover gunstige priser selv om disse foreløpig ikke er klare.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: