[]
[] [firmabil.no] []

Ny Kuga og B-Max i Genève


Trygve Bæra



Ett av elementene på den nye Ford Kuga, er åpning og lukking av bakluken ved å bevege foten under den bakre støtfangeren.

Teknikken er ikke ny, andre bilprodusenter har lansert den tidligere, men tanken er den samme: Det er ikke lett å komme fram til bilen med begge hender fulle av handleposer og med bilnøklene i lommen.

På den nye Kuga er det nok å svinge foten under bakre støtfanger, vente til luken åpner seg, sette inn varene og svinge foten en gang til slik at luken lukkes.

Verdensbil
Kuga er en del av One Ford-strategien. Det betyr at den er en global bilmodell som vil komme i salg over hele verden, inklusive Nord-Amerika, hvor den heter Ford Escape.

LES MER HER

Kuga bygges på den samme plattformen som nye Ford Focus, og kommer i salg i Norge og Europa ellers mot slutten av 2012. 

Bedre plass
Nye Kuga har 82 liter større bagasjerom enn utgående modell, mens baksetene enkelt kan legges flatt ned ved å trykke på en knapp.

De dynamiske kjøreegenskapene er forbedret gjennom Dynamisk kurvekontroll (TVC), som først ble tatt i bruk på nye Focus.

En serie førerassistanse-systemer inklusive parkerings-assistanse for automatisk lukeparkering, og sensorbasert blindsoneinformasjons-system er også tilgjengelig – men vil neppe høre til standardutstyret.

Moderne brukergrensesnitt for stemmestyring, integrering og oppkobling mot eksterne kilder som SYNC, vil også bli tilgjengelig fra lanseringstidspunktet.

Motorene som er klare i første omgang er 140 og 163 hk 2.0 TDCi med manuelt gir eller Powershift automatkasse. Kuga kan også leveres med 1.6 EcoBoost bensinmotor, som allerede er tilgjengelig i Focus og C-Max.

(ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER VIDEO)

SE VIDEO AV DEN SMARTE BAKLUKA:

Skyvedører for B-Max
Ford B-Max, som debuterer på årets bilutstilling, byr på et spesielt dørsystem som gir enkel adkomst til kupéen gjennom hengslet fordør og skyvedører bak. Når både for- og bakdøren er åpen, er døråpningen på over 1,5 meter.

Løsningen rommer en integrert sentral karosseribjelke, og er gjenstand for flere patentsøknader.

Den enkle adkomsten kombineres med et fleksibelt setesystem med 60/40-delte bakseter. Det fremre passasjersetet kan også felles ned slik at det er plass til gjenstander med lengde inntil 235 cm.

Basert på Fords globale B-plattform, som den deler med Fiesta, er B-Max drøyt 4 meter lang, bare 13 cm lenger enn 5-dørs Fiesta og hele 30 cm kortere enn C-Max.

Énlitersmotorer
Bensinmotorene anføres av 3-sylindrede 1,0-liters Ford EcoBoost med enten 100 eller 120 hk. Sistnevnte har et CO2 -utslipp på 114 g/km og et drivstofforbruk på 0,49 l/mil.

I dieselavdelingen kan 1,6-liters TDCi med 95 hk vise til et CO2-utslipp på 104 g/km og et drivstofforbruk på 0,4,l/mil.

Ekstrautstyret for kresne kunder inkluderer blant annet et åttehøyttalers Sony lydsystem, nøkkelfri adkomst, Power-startknapp, ryggekamera og skinninnredning.

Av elektroniske støttesystemer kan bilen leveres med Active City Stop, systemet som hindrer sammenstøt med forankjørende biler i saktegående trafikk.

SE VIDEO AV DET FLEKSIBLE INTERIØRET I B-MAX:


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: