[]
[] [firmabil.no] []

Volvo satser tungt med V40


Trygve Bæra



V40 debuterer i Genéve i dag og skal lanseres her hjemme etter sommerferien. Hele 2500 biler skal Volvo Norge selge i løpet av det første året.

- Med denne bilen går Volvo inn i et nytt segment, med BMW 1-serie og Audi A3 som de viktigste konkurrentene, sier direktør Øystein Herland i Volvo Personbiler Norge AS. For egen del tar vi også med nye A-Klasse.

Prisene vil starte på 249.900 kroner, noe som man hos Volvo mener er så gunstig at nykommeren vil trekke til seg kunder som i utgangspunktet vurderer en Golf eller lignende.

Produksjonen starter i mai ved fabrikken i belgiske Gent. Det er først og fremst en bil for det europeiske markedet, og hele 85 prosent av volumet kommer til å gå til europeiske kunder.

Kjøredynamikk
Dynamisk chassis er standard, mens sportchassis som er senket 10 mm kan bestilles. Sistnevnte har fjærer og støtdempere med fastere innstilling.

Den elektriske servostyringen (EPAS) har tre nivåer: Low-modus gir kraftig servovirkning slik at manøvreringen blir enklere i lav fart.

Medium-modus har noe mindre styringsassistanse slik at føreren opplever mer respons fra veien i høyere hastigheter.

High-modus bidrar til bilens dynamiske karakter og er det naturlige valg ved aktiv og sportslig kjøring på svingete veier.

Sikkerhet i fokus
Nye V40 har høyt sikkerhetsnivå, som blant annet inkluderer Volvos banebrytende fotgjengervarsling (Pedestrian Detection) og kollisjonsvarsling med full autobrems.

En rekke andre elektroniske førerstøttesystemer er tilgjengelige, blant annet Lane Keeping Aid med automatisk styring, parkeringsassistent, automatisk skiltgjenkjenning, automatisk nedblending, adaptiv cruisekontroll og avstandsvarsling samt tretthetsvarsleren Driver Alert Control.

På plass er også det videreutviklede antikollisjonssystemet City Safety som nå fungerer ved hastighet opp til 50 km/t.

(Saken fortsetter under video)

Utvendig pakke
Kundene kan skape sin personlige bil ved hjelp av utvendig tilbehørspakke. Pakken inkluderer vinddeflektorer, tofarget bakskjerm, et stripesett, og forstørrede rektangulære dobbeltrør i krom.

Takspoiler samt diamantslepede 18-tommers lettmetallfelger med kontraster av grå detaljer kan legges til separat.

LED-lys benyttes i omfattende grad, blant annet i frontlys/kjørelys, baklys, skiltlys bak, og de høyt plasserte bremselysene.

Klassisk midtkonsoll
Nykommeren er utstyrt med Volvos klassiske og ultraslanke midtkonsoll. Den er blitt mer skulpturert enn på tidligere modeller, og standardfargen er koksgrå med en ramme av «Silk Metal Chrome».

Samme materiale finnes i dørene og på instrumentpanelet, samt rundt skjermen på dashbordet, ytre lufteventiler, startknappen og på girspaken.

Under armlenet er et oppbevaringsrom med plass til CD-plater og andre småting. Det inneholder også en port for USB/iPod eller AUX, avhengig av type stereoanlegg. To koppholdere og et 12 voltuttak er integrert i konsollen foran armlenet. 

Motorutvalg Volvo V40

Bensinmotorer

Slagvolum

Effekt

Dreiemoment

T5

2.5

254 hk

360 Nm + 40 Nm overboost

T4

1.6

180 hk

240 Nm + 30 Nm overboost

T3

1.6

150 hk

240 Nm

 

Dieselmotorer 

Slagvolum

Effekt

Dreiemoment

D4

2

177 hk

400 Nm

D3

2

150 hk

400 Nm

1.6 D DRIVe

1.6

115 hk

270 Nm + 15 Nm overboost

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: