GT på sparebluss
Volkswagen lanserer Polo BlueGT. Her får du den sjeldne kombinasjonen av sportslige egenskaper og lavt forbruk. For snart seks år siden hadde jeg en aha-opplevelse da jeg første gang prøvekjørte Golf GT. Den var, så vidt jeg vet, Volkswagens første modell som hadde en 1,4-liters bensinmotor med kombinasjon kompressor og turbo – noe som ga flott skyv over et stort register. Med dagens turboteknologi er dette nærmest en selvfølge, og det er ikke uvanlig at maks dreiemoment er på plass fra under 1500 til over 4000 omdreininger. Da må man finne på noe annet smart, og det har noen smarte ingeniører i Volkswagen-gruppen gjort. De har laget en motor som lar halvparten av sylindrene stå i ro når det ikke er behov for dem. Hos Volkswagen får denne teknologien plass i en ny modell med betegnelsen Polo BlueGT. Blue som i BlueMotion og GT som en litt mildere versjon av GTI. Ved å kombinere sylinderkutt (ACT) med downsizing (lite slagvolum pluss direkte innsprøytning og turbolading) og BlueMotion teknologi (stopp/start og regenerering av bremsekraft) oppnår man meget gunstig forbruk i kombinasjon med spreke ytelser. 1,4 TSI-motoren yter 140 hk og har et maks dreiemoment på 250 Newtonmeter over et stort register. Det gjør at null til hundre går unna på 7,9 sekunder mens potensiell toppfart er 210 km/t. Mer imponerende blir det når vi forteller at bilen har et snittforbruk på 0,47 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 108 g/km. Velger man 7-trinns DSG girkasse reduseres forbruket til 0,45 l/mil, tilsvarende 105 g/km. Volkswagen hevder å være først ute med sylinder-deaktivering i små motorer, selv om teknologien har vært benyttet noen år i forbindelse med store V8- og V12-maskineri. Andre og tredje sylinder deaktiveres under lav og middels belastning, noe som reduserer forbruket med 0,04 l/mil i følge EU-syklusen. Ved konstant kjøring i tredje- eller fjerdegir i 50 km/t, er besparelsen så mye som 0,1 liter på mila. (Saken fortsetter under videoen) ACT-systemet blir aktivt ved mellom 1250 og 4000 omdreininger og ved dreiemoment mellom 50 og 100 Newtonmeter – et mønster som dekker cirka 70 prosent av all normal kjøring i EU-syklusen. Når føreren tråkker ned gasspedalen, aktiviseres umiddelbart de to siste sylindrene i løpet av millisekunder. Systemet forårsaker verken ekstra støy eller vibrasjoner. Takket være en sensor koblet til gasspedalen, registrerer ACT forskjellig kjørestil, som i tett trafikk eller på sportslig vis. I slike tilfeller kuttes ikke de to sylindrene. Føreren får info om han kjører på to eller fire sylindre via instrumentpanelet. Polo BlueGT skiller seg fra andre Polo-modeller i både eksteriør og interiør. Den har blant annet 17-tommers spesialfelger, GT-logoer i front og hekk, samt spesielle eksosrør. I tillegg har den GTI-detaljer som hekkspoiler og diffusor, frontspoiler og tåke-/kjørelys. Og BlueMotion-detaljer som sideskjørt, regnkanaler på frontruta samt senket chassis (15 mm) og spesielle deksler under gulvet. Interiøret er oppdatert med utvidet multifunksjonsdisplay (ACT og dekktrykk), GTI instrumenter, cruisekontroll, sort taktrekk i GTI-stil, skinntrukket sportsratt, sportsseter og pyntedetaljer i krom. Polo BlueGT lanseres i Norge på sensommeren, og samtidig blir ACT-systemet tilgjengelig i Audi A1. Vi ser frem til en prøvekjøring.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |