[]
[] [firmabil.no] []

Posten forsøker seg på gass


Tekst: Knut Moberg d.e., Haakon Førde. Foto: Knut Moberg d.e.



VAREBIL: Posten har tatt i bruk de første biogass-bilene. Bilene brukes i Stavanger, Oslo, Fredrikstad og på Stord.

Bilene Posten har valgt for biogass er Volkswagen Caddy Ecofuel.
 
I første omgang har Posten fått en leveranse på 31 biler. Det er intet stort antall når Posten-Bring har en bilpark på rundt 10 000 biler.
 
Miljøleder i Posten Bring Johan Sward mener likevel etaten har en solid miljøprofil når det gjelder bruk av kjøretøyer til distribusjon.
 
Man bruker alt fra elmopeder, elektriske biler, elektriske sykler og nå biler for biogass.
 
Det som hindrer vekst i antall biogassbiler er mangel på steder å fylle tanken. Nå ønsker Posten at antall tanksteder skal økes.
 
En Caddy for biogass koster i følge Harald A. Møller ikke mer enn ordinær Caddy.
 
Dette er Volkswagen Caddy EcoFuel:
 
         Tilsvarende utstyrt som alle andre Caddy
         Lasterom, utstyr, ekstrautstyrsmuligheter etc er likt
 
Fordeler med fabrikkmontert løsning:
         Gasstanker er plassert under bilen og opptar ikke plass i varerommet
         Motorstyringen er tilpasset de forskjellige drivstofftypene
         Løsningen er sikkerhetstestet og godkjent
 
Forskjeller fra standard Caddy:
         Reservehjulet bortfaller og blir erstattet av Tyre-Fit
         Driftskonsept: ”quasi-monovalent” (Naturgass + Bensintank ca. 13 liter)
         Ytelse: 109 hester
         Utslippsklasse: Euro 5
         Rekkevidde: Naturgass: ca. 430 km (totalt med bensin: ca. 580 km)
         Motorstyring:            En styreenhet for begge drivstofftyper og samme kjørekarakteristikk uansett drivstoff
         Gassoptimert motor: Økt kompresjon, høyere ytelse og økt rekkevidde
         Miljøfordel: Betydelig lavere utslipp enn en sammenlignbar bensinmotor
 
Ståltankene er krasjtestet
Den elektromagnetiske sperreventilen stopper gasstilførselen automatisk ved motorstillstand, når motoren går på bensin og ved ulykkestilfeller.
 
Tankventilene har i tillegg en integrert thermosikring samt en gjennomstrømningsbegrenser som forhindrer en ukontrollert utblåsing ved en eventuell skade på ledninger etc. I den første tankventilen er det også montert en tilbakeslagsventil som forhindrer tilbakestrøm av gass fra tankene
 
TÜV og ADAC sier Caddy med naturgass er like sikker som en bil med bensin- eller dieselmotor.
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: