Kias nye Golf-utfordrer
Den har betydd mye for volumøkningen de senere årene – nå kommer Kia Cee’d i nytt opplag. På Genève-utstillingen står den nye Kia Cee’d i to utførelser, som 5-dørs kombi og som stasjonsvogn. Begge kommer til Norge i løpet av året. Cee’d og søstermodellen Hyundai i30 kom på markedet i 2007, og begge har vært viktige katalysatorer for salgsutviklingen til de koreanske merkene. LES: Vårt førsteinntrykk av Hyundai i30 Kia har siden lanseringen av Cee’d tilbudt 7 års garanti for denne modellen, og det er nok en viktig faktor når man skal lokke kunder til å prøve noe annet enn japansk eller europeisk. I alle fall er det solgt 430.000 Cee’d siden 2007. Sammenlignet med forgjengeren er lengden økt med 5 cm til 431 cm, mens høyden er redusert med 1 cm til 147. Akselavstanden er den samme som tidligere, og med sine 265 cm relativt raus i denne klassen. Bredden er krympet med 1 cm, men sporvidden er utvidet med henholdsvis 17 og 32 mm (foran / bak) for å gi mer dynamiske kjøreegenskaper. TEST: 10 kompakte familiebiler Kia tilbyr et utvalg bensin- og dieselmotorer med hk-spenn fra 90 til 135. De fleste markeder vil tilby to bensinmotorer, en 1,4-liter med 100 hk samt og en 1,6-liter med 135 hk, samt to dieselvarianter, 1,4-liter med 110 hk og 1,6 med enten 110 eller 128 hk. 6-trinns manuell girkasse er standard, men avhengig av motor leveres også 6-trinns automatkasse. Den største bensinmotoren vil også tilbys i kombinasjon med Kias nye toclutch girkasse (DCT) som reduserer forbruk og utslipp. Som tidligere vil Kia tilby EcoDynamics på bensin-modeller med manuell girkasse, noe som innebærer ISG (stopp/start), dekk med lav rullemotstand og dynamisk styringssystem (AMS). Kia hevder at karosseriet er gjort 45 prosent stivere, og de har perfeksjonert fjærer og dempere for bedre kjørekomfort og mindre støy. Støydempende tiltak inkluderer også tykkere sidevinduer, aerodynamiske sidespeil, doble dørpakninger og skumfylling i bærestolpene. 5-dørsutgaven av Cee’d kommer til Norge i mai, mens de som vil ha stasjonsvogn må vente til høsten. Ifølge MotorBransjen er årets salgsmål 700 biler, og nedgangen fra fjorårets 827 (iflg. OFV) skyldes trolig at modellskiftet skjer et stykke inn i året. Vi skal prøvekjøre nye Cee’d like etter påske, og kommer selvsagt tilbake med våre førsteinntrykk. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |