Flere velger pigg
Flere norske bileiere velger piggdekk. Etter noen år med økning er piggfriandelen fallende i landets fire største byer. Oslo er byen med høyest piggfri-andel. - Vi må fem år tilbake for å finne så lav piggfriandel i de fire største byområdene som i nå i vinter. Trenden er snudd både i byer med og uten piggdekkavgift, sier sjefingeniør Pål Rosland (bildet) i Statens vegvesen. Oslo best Asker/Bærum med 84 prosent, Bergen 83 prosent, Drammen med 77 prosent, Fredrikstad/Sarpsborg 73 prosent og Stavanger/Sandnes med 72 prosent følger på plassene bak. I Kristiansand (+7 prosent), Ålesund (+3 prosent), Asker/Bærum (+2), Drammen (+1 prosent) og Tromsø (+1 prosent) er det fortsatt en utvikling mot høyere piggfriandel. Tromsø har en meget lav piggfriandel (13 prosent), mens Trondheim har samme andel som i fjor (71 prosent). I Skien/Porsgrunn (-13 prosent), Bergen (-5 prosent) Lillehammer (-3 prosent), Trondheim (-3 prosent) og Oslo (-1 prosent) faller piggfriandelen. Anbefaler piggfritt Statens vegvesens anbefaling er klar. Man vil at bilister skal velge piggfrie vinterdekk ut fra et miljø- og helseståsted. Det er en klar sammenheng mellom antall personer som bruker piggdekk og problemer med svevestøv. - Jo flere som bruker piggdekk jo flere støvdager. Støvkonsentrasjonen øker også med økende bruk av piggdekk. Dersom vi definerer en støvdag til å være en dag med mer svevestøv enn 50 mikrogram pr kubikkmeter luft, tillater forurensningsforskriften 35 slike dager pr år. - Som eksempel hadde Trondheim 43 støvdager i 2010 og hele 52 i 2011. De 52 støvdagene i 2011 var i gjennomsnitt over 20 prosent mer støvholdige enn de 52 mest støvete dagene i 2010, sier Pål Rosland. Svevestøv har helseeffekt. Jo mer svevestøv og jo lengre opphold i luft med mye svevestøv, dess større er risikoen for helseskade. I Norge er bruk av piggdekk den viktigste årsaken til at grenseverdien for svevestøv (PM10) i forurensningsforskriften blir overskredet.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |