[]
[] [firmabil.no] []

Originalen?


Stein Pettersen
Tekst & Foto



FØRSTEINNTRYKKET: Fullpakket med utstyr går Grand Cherokee inn i markedet for de store SUVene og vil konkurrere på pris.

Fiats mektige sjef, Sergio Marchionne, kalte Jeep Grand Cherokee for sin viktigste USA-lansering i 2011.

Spørsmålet er om den kan levere også i Europa.

De to første månedene viser tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken at Jeep har hatt en økning på 3700 prosent. Selv undertegnede, med begrenset tallforståelse, ser at man må kikke bak det tallet.

Forklaringen er enkel – i samme periode i fjor ble det nybilregistrert én Jeep i Norge. Totalt gjennom hele året ble summen 12.

For 2012 har den nye importøren RSA, som mål å selge 900 Jeep. I tillegg til Grand Cherokee skal de selge Compass og Wrangler, sistnevnte først og fremst som varebil.

Tradisjonell?
Grand Cherokee er på mange måter alt man ikke forbinder med en tradisjonell Jeep. Luftfjæring og elektronisk styrt firehjulsdrift, skinn på dashbordet og et lydanlegg som kan underholde et mindre boligområde.

Om noe er tradisjonelt i Grand Cherokee, må det være tradisjonelt Mercedes. Hovedbeviskilden er antallet hendler på rattstammen. Det er én – og den sitter på venstre side.

Ikke så rart, ettersom grunnstammen i denne ble utviklet da Daimler Chrysler var en realitet. Og selv om den har fått en full overhaling, har Grand Cherokee flere fellestrekk med forrige generasjon ML.

Stor
Grand Cherokee er tungvekter med sine 2,3 tonn. Ute på rett landevei merkes det ikke så mye, verken vekten eller utvendig størrelse.

Når du skal inn i parkeringshuset, derimot, kommer du på at dette er en SUV av det mer tradisjonelle slaget. 178 centimeter høy, 482 centimeter lang og 194 centimeter bred.

Selv om noen hevder det, få kjøper SUV fordi det er så god plass. Noen få kanskje på grunn av bra fremkommelighet, men de fleste kjøper en slik bil fordi den ser tøff ut – og man føler seg trygg høyt over småbilene.

Bakseteplassen er likevel slett ikke dårlig – mye som et resultat av akselavstanden.

Plassen til bagasje lider, som ofte ellers, av at høy bakkeklaring og at kraftig drivverk også krever sin plass.

Mye stor SUV for pengene
Med fornuftshatten på blir det vrient å si at Grand Cherokee gir mye bil for pengene. Det er imidlertid ikke helt feil å si at den gir mye luksus-SUV for pengene.

For Jeepen oser av luksus, om enn av den noe aldrende typen.

Kvalitetsfølelsen i treverk og skinn er det lite å utsette på, det samme kan ikke sies om plastikken som særlig befinner seg mellom forsetene – den er klassisk amerikansk, og står noe tilbake for de tyske premium-konkurrentene.

Klarer du å se gjennom fingrene med plastkvaliteten, er det imponerende hva du får med av utstyr som en del av pakkeprisen.

Vår testbil, en Overland med 190 hk-utgaven av V6-dieselen, koster rett under 870.000 kroner, og da er det meste du kan komme med inkludert i prisen, som:

Luftfjæring, elektrisk bakluke, navigasjon, panoramatak, automatisk fjernlysdimming, varme i ratt og i baksete, adaptiv fartsholder, blindsonevarsler, bi-xenon, ryggekamera og skinn både i seter og på dashbord, for å nevne noe.

Prisen med alt dette er altså der en konkurrent som X5 3.0d begynner, før du har begynt å legge på ekstrautstyret.

Med fokus på komfort
Hjulet som kalles «Selec-terrain» mellom setene har riktignok en innstilling som heter Sport, men dette er ikke noen bil med sportslige ambisjoner.

Her er det to ting som har klar prioritet, komfort og fremkommelighet.

Gran Cherokee føles luksuriøst komfortabel når du flyter fremover de fleste norske riksveier.

Takket være luftfjæringen håndterer den telehiv og andre ujevnheter uten å protestere det minste. Den voldsomme krengningen som enkelte amerikanere har vært beryktet for, er eliminert. Selvsagt kjenner du vekten i bilen, men det er ikke overdrevent plagsomt.

Tar du av inn på en dårlig brøytet sidevei kan du bare vri hjulet til Snow, og eventuelt løfte bilen litt ekstra om du skal parkere inne på en enda dårligere brøytet parkeringsplassen. Her føler Jeep seg virkelig hjemme.

Tilstrekkelig
Under panseret finner vi en treliters V6er fra italienske VM Motori. Den finnes, som i vårt testeksemplar, i en nedtrimmet versjon på 190 hester.

Denne byr på tilstrekkelig med krefter og fungerer greit sammen med en femtrinns automatkasse. Ett eller to gir til i denne hadde ikke skadet, det ville ganske sikkert ha bidratt til å dra ned forbruket en smule, og gjort girskiftene enda mer sømløse.

Skal du trekke stor henger, bør du vurdere å gå opp til 240-hesteren. Den koster 100.000 kroner ekstra, og gir deg ytterligere 110 Newtonmeter, om du ofte skal dra maks tilhengervekt, som er 3.250 kilo.

Et alternativ
Jeep Grand Cherokee fremstår som et alternativ til de store tyske og japanske SUVene. Mest fellestrekk har den nok med Land Rover Discovery, som byr på noe av den samme følelsen av en luksuriøs arbeidshest.

Uten å ha vært i nærheten av grensene, fremstår terrengegenskapene som imponerende. Denne bilen tar deg helt frem til målet.

Har du sportslige ambisjoner? Sett en sykkel eller en kajakk på taket – så har du løst det også.

Fakta Jeep Grand Cherokee Overland 3.0 CRD

Motor:

6-sylindret V6-turbodiesel, 2987 ccm

Effekt:

140 kW (190 hk) v/3600 o/min.
440 Nm ved 1600 o/min

Mål:

482/194/178 cm (L/B/H)

Akselavstand:

291

Egenvekt u/fører:

2272 kg

Bagasjevolum:

782 liter (amerikansk mål)

Aks. 0-100 km/t:

10,2 sek.

Toppfart:

191 km/t

Snittforbruk:

0,83 l/mil

CO2-utslipp:

218 g/km

Pris:

kr 869.900

Konkurrenter: BMW X5, Mercedes ML, Land Rover Discovery

+ Mye utstyr for pengene – bra terrengegenskaper.

- Litt hardere i plasten, man merker at ikke hele bilen er ny


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: