[]
[] [firmabil.no] []

F1 2012: Vettel mot røkla


Stein Pettersen



Til helgen starter årets Formel 1-sesong med løp i Australia. Seks tidligere verdensmestere bør sørge for en spennende sesong. Her er favorittene og regelendringen.

Fem tidligere verdensmestere og flere andre har samme mål for 2012 – å gjøre slutt på dominansen til Sebastian Vettel

- Det blir ikke enkelt – men det har det heller aldri vært, sier Sebastian Vettel.

Om vi skal dømme etter testresultatene kan vi stå foran en av de jevneste sesongene på en stund.

Tittelforsvareren må følge med i speilet der han blir jaget av førere som Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Jenson Button, Michael Schumacher og ikke minst Kimi Räikkönen som er tilbake i F1 etter to års pause.

I tillegg har vi de som lukter på sin første tittel, Nico Rosberg og Mark Webber.

Mange holder likevel Vettel som en favoritt, blant dem F1-sjefen Bernie Ecclestone.

- Jeg håper denne sesongen blir mer spennende enn 2011, og at mesterskapet avgjøres først i det siste løpet. Min favoritt, det er og blir Sebastian Vettel, sier Ecclestone til tyske Bild.

Han får støtte av Atle Gulbrandsen, som er hovedkommentator for F1-sendingene som går på Viasat Motor.

- Jeg holder Vettel som favoritt også i år, men etter å ha fulgt vinterens tester tror jeg det blir jevnere enn i fjor. Red Bull, McLaren og Mercedes virker sterke, mens Ferrari har hatt litt problemer. Men jeg tror de vil komme seg de også, sier Gulbrandsen.

Han lover likevel at uansett hvem som vinner, kan seerne se frem til en spennende sesong.

- De siste årene har Formel 1 bydd på fantastisk underholdning i form av jevne fighter, mange forbikjøringer og dramatiske avkjøringer.

Flere kan overraske
Det er aldri lett å analysere vintertestingen. Teamene holder sjelden på med de samme tingene samtidig, og man må grave langt ned i analysene for å få gode svar.

Tall som har kommet frem etter de siste testene, viser imidlertid at Red Bull har vært stabile – det samme har Mercedes, McLaren og det tidligere Renault-teamet, som nå heter Lotus.

Tidene viser at Mercedes har hatt best fart under løpssimulering, men at også et team som Sauber kan ha funnet en god resept for årets bil.

Verre er det definitivt for Ferrari. Alt tyder på at de har et stykke igjen før de har en bil som er der den skal være. Teamsjef Stefano Domenicali har likevel fortsatt tro på at teamet kan være med å kjempe om VM-tittelen, til tross for problemene.

De har da også Fernando Alonso som helt klart er en fører i verdensklasse, men i F1 må du også ha en bil som er konkurransedyktig.

Så langt i F1-historien er det bare Juan Manuel Fangio og Michael Schumacher, som har klart å ta tre VM-titler på rad.

Regelendringer
Ingen F1-sesonger er uten regelendringer, så heller ikke årets. FIA jobber stadig for å finne et regelverk som skal gi mer spennende og sikrere løp.

Forbud mot blown diffusors
Kommer etter to sesonger med finurlige løsninger der eksosgasser ble sendt inn i diffusoren for å øke marktrykket. Kostnadene til utvikling, og signaleffekten ved å sprøyte uforbrent bensin inn i eksosanlegget også når gassen ble sluppet opp, førte til forbudet.

De nye reglene sier at eksosen nå skal slippes ut over sidepodene og peke bakover.

Slutt på helium i muttertrekkere
Pistolene som brukes til hjulskift skal nå bruke luft eller ren nitrogen. Det vil etter alt å dømme gjøre dem hårfint tregere.

Økt mulighet til testing på fredag
Bilene kan nå utstyres med inntil tre ekstra sensorer på fredager for å øke muligheten til å samle data under de to fredagstreningene.

Lavere nese
FIA jobber kontinuerlig for å bedre sikkerheten i sporten. Undersøkelser av ulykker viser at dette vil redusere risikoen for en skader ved påkjørsel fra siden, samt at det skal redusere muligheten for at bilen skal bli løftet opp i luften.

Høyden på nesen har blitt redusert med 75 millimeter. Årsaken til at dette har ført til det ikke alt for lekre nesedesignet, er at fronten av chassiset kan være 75 millimeter høyere enn nesen.

Frontvingen skal tåle større statisk belastning
Det var mye diskusjon rundt fleksible frontvinger også i 2011. Vekten som skal teste den statiske belastningen vingen skal tåle, har økt. Det skal gjøre det vanskeligere å omgå reglementet.

Strengere håndhevelse av sporskifteregler
Førerne må nå la det være minst en bilbredde mellom dem og kanten av banen når de beveger seg tilbake til idealspor etter å ha forsvart plassen sin inn mot en sving.

Den nye reglen sier «mer enn ett retningsskifte for å forsvare posisjonen, er ikke tillatt. En fører som beveger seg tilbake til racelinjen, etter tidligere å ha forsvart posisjonen utenfor denne linjen, skal la det være minst en bilbredde mellom sin egen bil og kanten av banen når de når svingen.»

Ryddigere start bak safety car
Backmarkers kan passere Safetycar og ta plass bak i feltet. Dette for at de ikke skal være i veien ved en restart.

Mer forutsigbare dekk
Pirelli har hatt som mål at det skal være enklere å forutse slitasjen på dekkene. De fire gummiblandingene er fortsatt super soft, soft, medium og hard – men konstruksjonen av dekket er endret.

Den totale forskjellen mellom de to gummiblandingene som velges til en løpshelg, vil trolig ligge på maks ett sekund per runde.

Tidlig opp
Den som ønsker å følge F1 på TV eller via livetimingen til F1.com, må tidlig opp denne helgen.

Første trening starter allerede klokken 02.30 natt til fredag, og andre trening starter 06.30.

Lørdag er det først trening 04.00 og så kvalifisering klokken 07.00.

Selve løpet starter 07.00 tidlig søndag morgen, så her er det mulig å få mye ut av helgen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: