[]
[] [firmabil.no] []

Panamera for entusiaster


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKK: Vi har kjørt Porsches luksuriøse sedan i forskjellige utgaver, men Panamera GTS er utvilsomt den mest sportslige. På den krevende Ascari-banen er bilen imponerende.

Porsche lanserte sist høst en dieselutgave som med en prislapp på under millionen gjør Panamera tilgjengelig for en større målgruppe enn tidligere.

Men de fleste Porsche-entusiaster ønsker seg en kraftfull V8 bensinmotor, helst i kombinasjon med firehjulsdrift og PDK girkasse. Da får man nemlig en ideell oppskrift for komfort og fremkommelighet, samtidig som bilens sportslige egenskaper ivaretas.

Alternativene har hittil vært Panamera S / 4S med 400-hesters sugemotor, eller Panamera Turbo og Turbo-S med henholdsvis 500 og 550 hestekrefter.

Vi kjørte Turbo-S i fjor sommer, en bil med enorme krefter som gjør unna aksen til 100 på godt under fire sekunder og er en fantastisk kjøremaskin på autobahn.

Klassisk
GTS er en betegnelse Porsche har benyttet siden 904 Carrera GTS i 1963. Bokstavene står for Gran Turismo Sport og er et løfte om sportslige egenskaper.

I Panamera GTS har Porsche lagt inn mer krefter og kraftigere bremser, i tillegg har den fått litt ekstra sporvidde og den er senket og stivet sammenlignet med modellen den er basert på – Panamera 4S.

Takket være luftfjæring og PASM (Porsche Active Suspension Management) er den fortatt en meget komfortabel langturbil for fire voksne. Selv baksetekomforten er eksemplarisk.

Symfonisk
Lydbildet i bilen er fantastisk takket være en “sound symposer” som sender motorlyden gjennom A-stolpene og inn i kabinen. Sjelden har jeg opplevd så herlig V8-lyd inne i bilen - den bruker å være forbeholdt de som befinner seg utendørs.

Eksteriørt er det noen små, stilige detaljer som skiller GTS fra sine søsken. Innendørs finner du adaptive sportsseter med solid sidestøtte, sportsratt med girhendler og skinninteriør med Alcantara. Det hele er meget smakfullt og sportslig komponert.

Sport og komfort
Motoren er en normalt pustende 4,8-liters V8 som leverer 430 hk ved 6700 omdreininger, 30 hk mer enn S / 4S. Rødmerket er plassert ved 7100. Standard girkasse er PDK med dobbelclutch som fordeler kreftene raskt og effektivt til alle fire hjørner.

På koseturer kjører du med automatgir, under mer krevende forhold, som på bane eller når du ønsker å kjøre mer aktivt, velger du Sport Plus og tar over giringen selv via hendlene på rattet, samtidig som styring og gassrespons blir mer direkte og luftfjæringen strammere.

Bak er det montert spacere for å utvide sporvidden, og grepet besørges av spesielle 19-tommere påmontert dekk i dimensjon 255/45 foran og 285/40 bak. Kraftigere bremser sørger for at de ekstra hestene stagges effektivt.

Utfordringen
På spanske fjellveier og raske motorveier er Panamera GTS en drøm – som forventet. Men jeg må medgi at jeg var skeptisk til om to tonn luksus hadde noe på en racerbane å gjøre.

Etter 15 runder på den krevende Ascari-banen ble min skepsis gjort til skamme. Selvsagt kan den ikke sammenlignes med en liten, lett sportsbil, som en 911, men størrelse og vekt tatt i betraktning oppførte Panamera GTS seg overraskende bra.

Salgsansvarlig hos Porsche Center Oslo, Petter Søndergaard, har tro på det nye tilskuddet i Panamera-familien. – Vi merker økt interesse for Panamera 4S, og siden GTS er godt utstyrt og mer sportslig tror jeg en del vil velge denne, sier han.

 

Fakta Porsche Panamera GTS

Motor:

8-sylindret bensin sugemotor, 4806 ccm

Effekt:

316 kW (430 hk) v/6700 o/min,
520 Nm v/3500 o/min

L/B/H:

497/193/141

Akselavstand:

292,0 cm

Egenvekt:

1920 kg

Bagasjerom:

445-1263 liter (VDA)

Aks 0-100 km/t:

4,5 sek.

Toppfart:

288 km/t

Snittforbruk:

1,07 l/mil

CO2:

256 g/km

Pris:

kr 1.853.000

Konkurrenter: Aston Martin Rapide, Mercedes CLS 63 AMG, Audi S7

+ Leken luksussedan med eksemplarisk komfort for fire

- Fare for at sjåføren glemmer at han har med passasjerer

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: