Krymping i praksis
FØRSTEINNTRYKK: Ford lanserer en ny serie 3-sylindrede turbomotorer med et slagvolum på under literen. De betegner dette som sin viktigste nyhet på motorfronten på mange år, og regner med at de små motorene blir virkelig volumselgere. Stadig strengere utslippskrav har tvunget bilprodusentene til å tenke nytt. Små motorer med pustehjelp har vist seg som en fornuftig løsning. Ford Motor Norge tror minst hver fjerde Focus-kundene vil velge en av disse motorene, og vi ser ikke bort fra at de kan få rett. Det beste fra to verdener Ford tilbyr sin nye EcoBoost 1-liter til Focus i to versjoner – en 100-hesters utgave i kombinasjon med 5-trinns girkasse og en 125-hesters med 6-trinns kasse. Førstnevnte har et snittforbruk på 0,48 liter på mila mens 125-hesteren klarer seg med en halvliter. Positivt overraskelse Motoren er meget stillegående i en godt støydempet Focus. Den responderer lovende ved kjapp akselerasjon, og ute på landeveien legger vi inn et høyt gir og gleder oss over moment ut av kurver og selv i høye hastigheter på motorvei. SE VIDEO SOM FORKLARER DETALJENE Brer om seg Med gunstige priser, lavt forbruk, stille gange og uten et partikkelfilter som må brennes av jevnlig, ser vi ingen grunn til at man ikke skal vurdere en av disse motorene fremfor en tilsvarende priset dieselvariant. Ford EcoBoost kombinerer nemlig det beste fra to verdener, effekten fra bensinmotoren og momentet fra dieselmotoren.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |