Spennende tvillinger
Det mest spennende tvillingpar på mange år må være Subarus BRZ og Toyotas GT 86. Skal bli spennende å se hvordan de skal separeres på markedet. Vi så det første glimt av at Toyota skal bli litt smartere igjen på Tokyo-utstillingen i 2009. Da het konseptbilen eff te (for Future Toyota) haci roku (åttiseks da, for dere som ikke kan japansk). I dag heter den GT 86, som antyder dype røtter langt bakover, mens det også har dukket opp en Subaru-tvilling som ganske enkelt heter BRZ. Subaru har ingen ting å be om forståelse for, deres bakgrunn inneholder masse fascinerende sport, ikke minst for de av oss som fremdeles husker at en nordmann ble verdensmester i en rallybil derfra. Friskere image Derfor betyr GT, som den heter nå, 86 mye for imaget. Personlig har jeg vondt for å se at Toyota til de grader trenger en overhaling, men selvfølgelig gjør det ikke noe å komme med en bil som oppfattes som ekstra attraktiv. Det gjør heller ikke noe at Toyota viser at de fremdeles kan bygge biler med «gammeldagse» gode egenskaper. De testene jeg har lest hittil, også av folk jeg stoler på, er forholdsvis unisont overstrømmende. Bilen er underholdende og særdeles kjørbar, egenskaper som egentlig er i ferd med å begraves, og i mine mest kyniske stunder lurer jeg på om det ikke snart bare er motorjournalister som er opptatt av dette. Klassisk oppskrift Det estetiske er gjort i Europa, på designsenteret ved Nice, der Tatsuya Sonoda var ansvarlig for det eksteriøre og Jaromir Cech tok seg av interiøret. Hvor det mekaniske er utviklet, aner jeg ikke, men det er logisk å tenke seg at deres motorsportavdeling i Europa, med kort vei til Nürburgring, har vært sterkt involvert. I Genève kunne vi for første gang se de to tvillingene sammen. Dessverre var en rekke av de spesielle «få-opp-farta»-stylingdetaljene vi har sett på Subarus konseptbiler tidligere fjernet. Denne var like clean som Toyota-utgaven en trapp ned, men hadde i hvert fall Subarus signal-farge, en elektrisk blå. Mer i vente Og, i den grad de skal assosieres med sport, skal man nøye seg med flate flyplasser og drifting. På den annen side kommer Toyota til å levere bilen «naken» for japanske påbyggere. Vi kan med andre ord vente oss en rekke vanvittige Spessialer på SEMA til høsten. Toyota la også stor vekt på å vise til sin sportslige bakgrunn, eksemplifisert ved 2000 GT fra 1965. En av de nydeligste japanske bilene noensinne (designet av Saturu Nozaki og IKKE av grev Albrecht Goetz, og bygget av Yamaha i 337 eksemplarer). Det fantes faktisk to av dem i Norge – hvor er de nå? Forbindelsen er relevant, her har vi også kupeen langt bak, motor foran og drivhjul bak og maks innsats fra førersetet. Selv skulle jeg ønske de også hadde tatt med seg en Corolla Coupé AE 86 fra 1983 – også en del av den sportslige bakgrunnen som Toyota slett ikke behøver skamme seg over. Og en veldig interessant avgiftsfri «veteran» neste år. Men det skal bli spennende å se om Toyota klarer å markedsføre denne nye bilen uten et mageplask her og der – jeg tror ikke de skal legge FOR stor vekt på at «endelig» er de blitt sportslige eller festlige eller ungdommelige, eller hva det er de plutselig har fått så stort behøv for å være. Subaru har, på sin side, ikke behov for å forklare noe som helst. Dette er en bil som harmonerer fullstendig med deres bakgrunn og image. Det skal ikke ta mange dager før dere får de aller første prøvekjøringene både av Subaruen og Toyotaen her på BilNorge. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |