[]
[] [firmabil.no] []

Datsun kommer tilbake


Jon Winding-Sørensen



Så bekreftet Carlos Ghosn, Nissan/Renault-sjefen, noe som dukket opp som et rykte i Genève: Datsun skal gjenoppstå som bilmerke.

 
Av en eller annen grunn kom Ghosn med denne meldingen mens han var på besøk hos presidenten i Indonesia.

Hadde han føyet til at det nye merket skulle produseres i landet, kunne det forklart hvorfor han slapp nyheten der.

Men ikke et ord om hvilken type biler og hvor de skulle bygges, bortsett fra at dette skulle være rimelige modeller, kanskje først og fremst ment for utviklingsland.

Renault og Nissan har fabrikker både i India og Kina, og båndene til Autovaz i Russland blir stadig sterkere, så muligheter for å bygge dem har de mange steder.

De har jo også god erfaring med «billig»merker, Dacia er en rungende suksess, med 6 prosent driftsmargin, et resultat andre volummerker bare kan drømme om.

I Kina har de forøvrig nettopp lansert et eget bare-for-Kina merke som heter Venucia, en sterkt Nissan-preget bil.

Datsun er et av Japans eldste bilmerker med røtter tilbake til 1914. Merket er også en Japan-pioner på det norske markedet.

Allerede i 1960 ble det registrert 7 Datsun i Norge, året etter fem og så to og to. Først i 1964 satte det inn for alvor, da med 137 biler. Første gang merket rundet 1000 var i 1968 og året etter var det mer enn 3000.

Siden fabrikken som produserte het Nissan var det kanskje ikke unaturlig med et navnebytte. Den siste Datsun ble registrert i 1981. I hele perioden ble det solgt innpå 90.000 Datsun hos oss. 

Alle Datsunene ble hetende Nissan fra 1982, så det merket kan feire 30 år i Norge i år.

Det hadde vært hyggelig om Norge ble betraktet som såpass utviklingsland at Datsun dukket opp igjen her hjemme.

 

LES DATSUN SIN HISTORIE


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: