[]
[] [firmabil.no] []

Snillere råskinn


Trygve Bæra



FØRSTEINNTRYKK: Luksus-roadsteren SL i ny utgave er på plass i Norge i april. Lettere, mindre tørst – og billigere – enn forgjengeren.

Den opprinnelige forkortelsen for SL, Sport Leicht, får en ny betydning i nykommeren fra Mercedes-Benz.

Karosseriet er 110 kg lettere enn på forgjengeren, takket være utstrakt bruk av aluminium.

I tillegg har både lettere motorer og mer bruk av magnesium gjort at SL 500 er 125 kg lettere, og SL 350 er hele 140 kg lettere enn sin forgjenger.

Dynamisk kraftpakke
Lavere vekt er sjelden feil når det kommer til dynamiske egenskaper, og det har betydelig innflytelse på drivstofforbruket – som igjen betyr lavere utslipp som igjen betyr lavere avgifter.

Utviklingen i effektivitet understrekes av at den nye SL 350 har 29 prosent lavere forbruk, nærmere bestemt 0,68 liter/mil ved blandet kjøring. Ikke dårlig når vi snakker om 306 hester, som er 10 færre enn på forgjengeren.

Når vi sier at storebror SL 500 er snillere enn forgjengeren, går det bare på utslipp, ikke på ytelsen. Mens den forrige SL 500 hadde en V-åtter med 5,5-liters slagvolum og 388 hester, byr den nye på hele 435 hester fra 4,7-liters volum – men fortsatt V8.

Imponerende moment
Det har vel egentlig bare akademisk interesse, men SL 500 er 1,3 sekunder raskere enn SL 350 på sprintøvelsen fra null til hundre, det vil si at den klokkes inn på 4,6 sekunder. Ikke overraskende ettersom den har betydelig mer krefter å slå i bordet med.

Momentet er økt fra 530 Nm til velvoksne 700 Nm. Samtidig er forbruket redusert med 22 prosent, slik at SL 500 drikker 0,91 liter/mil ved blandet kjøring, noe som betyr et CO2-utslipp på 212 g/km.

Blue Direct er navnet Mercedes-Benz har satt på de nye motorene.

Hvis du likevel synes at dette er et umoralsk høyt utslipp, kan du jo for moro skyld sammenligne drivstoffeffektiviteten (forbruk pr hk) med en mindre motor av et eller annet fabrikat.

Ta for eksempel 1,33-literen som sitter i Toyota Yaris, hvor de 99 hestene produserer et CO2-tall på 121 g/km.

Kjøreopplevelsen
SL byr på en mektig kjøreopplevelse. Det finnes biler som er mer sportslige, men det er vanskelig å finne biler som på samme måte kombinerer en nydelig kjørekomfort med dynamiske egenskaper på et meget høyt nivå.

I SL 500 er det selvfølgelig motoren som sørger for den enorme følelsen av kraft, lyd og fart, men det er bilens konstruksjon, godt hjulpet av en rekke elektroniske hjelpesystemer, som gir deg den fine følelsen av å beherske maskineriet til fulle.

Kort sagt, det er summen av disse tingene som sørger for å klistre på deg det store smilet.

Active Body Control
Du kan velge mellom to ulike fjæringssystemer. Standard er et system med halv-aktiv demperjustering, mens det aktive dempersystemet ABC (Active Body Control) leveres som ekstrautstyr til en pris av 32.860 kroner på både SL 350 og SL 500.

Bildet er imidlertid litt mer komplisert, for på SL 350 kreves det at du allerede har AMG Sportspakke, og den koster 70.730 kroner. Altså ingen billig fornøyelse, men når prisen nærmer seg 1,5 mill. spiller neppe 100.000 kroner ekstra noen stor rolle.

Begge fjæringssystemene er kombinert med den nye elektromekaniske styringen Direct Steer. Servokraften er avhengig av bilens hastighet samtidig som den også øker med rattutslaget.

Dette betyr optimal styrestabilitet rett fram på motorvei, mens du naturlig nok ikke behøver å bruke mye krefter på rattet i lav fart og ved store rattutslag.

Ned i pris
For SL-kundene er det ikke prisen som veier tyngst, men uansett har nye SL 350 fått en prisreduksjon på hele 170.000 kroner, mens SL 500 har en reduksjon på 110.000 kroner.

Dette skyldes hovedsakelig redusert avgiftsgrunnlag basert på lavere vekt og mer effektive motorer, samt redusert effektavgift i det øvre sjiktet.

Importøren, Mercedes-Benz Norge, skal selge 20 stykker SL i år, fordelt på 15 SL 350 og fem SL500 / SL 63 AMG. Det er nemlig et par norske kunder som skaffer seg sistnevnte råskinn.

Skal du «spare penger» er det på SL 63 AMG det er mest å hente, selv om den koster ubeskjedne 2,3 millioner. Det betyr 340.000 kroner ned fra forrige modell.

Dette er prisene:

Modell

Motor

Effekt / moment

CO2-utslipp

Pris

SL 350

V6 bensin

306 hk / 370 Nm

159 g/km

kr 1 236 700,-

SL 500

V8 bensin

435 hk / 700 Nm

212 g/km

kr 1 732 300,-

 

FAKTA Mercedes-Benz SL 350

Motor:

6-syl. V-motor, 3498 ccm

Effekt:

225 kW (306 hk) v/6500 o/min.
370 Nm v/3500-5250 o/min.

Mål:

461 x 187 x 131 cm (L/B/H)

Akselavstand:

258,5 cm

Egenvekt m/fører:

1685 kg

Bagasjevolum:

365-505 liter

Aks. 0-100 km/t:

5,9 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk:

0,68 l/mil

CO2-utslipp:

159 g/km

Pris fra:

kr 1.236.700

Lansering i Norge:

April

Konkurrenter: Jaguar XK, BMW 6-serie.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: