[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes fornyer GLK


Terje Ringen



Mercedes foretar en ansiktsløftning på det minste medlemmet i SUV-familien. Det kan behøves om de skal kommer på nivå med konkurrentene.

Det er gått fire år siden Mercedes lanserte GLK på Genève-utstillingen, og i mellomtiden har den fått konkurranse av Audi Q5 og en helt ny BMW X3. Er vi litt rause tar vi også med Volvo XC60 i denne forbindelsen.

Når det gjelder volum blir GLK lillebror i gruppen, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken var registreringstallene for 2011 som følger: GLK: 538, Q5: 1175, X3: 1290 og XC60: 2033.

Nå foretas det noen kosmetiske grep samtidig som motorene effektiviseres og utstyrsnivåene oppgraderes.

SUV-form
GLK har de høyreiste formene som kjennetegner en SUV, med korte overheng og god bakkeklaring. Fronten fornyes slik at den følger designtrekkene til de nyere personbilene i Mercedes-familien.

Som en del av oppgraderingen tilbyr Mercedes nye felger i dimensjoner fra 17 til 20 tommer. For første gang tilbys aerodynamisk optimaliserte 17-tommere, som kombinert med dekk med lav rullemotstand begrenser utslippene.

AMG-pakke
De som ønsker seg en bil med sportslig og elegant utseende, kan velge en ny AMG eksteriør sportspakke med aerodynamiske detaljer, en spesiell grill, AMG kjørelys, 19-tommers felger og sportslig hjulopphengning.

Det fins også interiør sportspakke som inkluderer sportsseter i sort skinn, 3-eiket sportsratt i nappaskinn og detaljer i dører og på dashbord i skinn, samt pedaler i børstet stål.

(Artikkel fortsetter under videoen)

På motorfronten fins det seks alternativer for diesel og ett for bensin (se data under artikkel). GLK 200 CDI leveres kun i kombinasjon med bakhjulsdrift, mens de øvrige leveres med 4Matic firehjulsdrift (du kan velge på 220 CDI).

Ren kraft
GLK 220 BlueTec og 250 BlueTec har takket være eksosrensing (AdBlue) så lave utslipp at de tilfredsstiller de kommende EU6-kravene, selv om bilene varter opp med henholdsvis 170 og 204 hestekrefter.

7G-Tronic automatgirkasse er standard på alle modeller med 4Matic, mens modellene med bakhjulsdrift også kan kombineres med 6-trinns manuell girkasse.

De oppdaterte GLK-modellene kommer på markedet i juni.

Modellutvalg:

Modell

Syl.

ccm

kW/hk v omdr.

Nm fra omdr.

0-100 km/t (s)

Toppfart km/t

l/100 km NEDC blandet

CO2 g/km

GLK 200 CDI BlueEFFICIENCY

4

2143

105/143 3200-4600

350 1200-2800

10.8 (10.3)

190 (195)

5.6-6.0 (5.5-5.6)

145-156 (143-147)

GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY

4

2143

125/170 3200-4200

400 1400-2800

8.7 (8.5)

205 (205)

5.6-6.0 (5.5-5.6)

145-156 (143-147)

GLK 220 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY

4

2143

125/170 3200-4200

400 1400-2800

8.8

205

6.1-6.5

159-168

GLK 220
BlueTEC 4MATIC

4

2143

125/170 3200-4200

400 1400-2800

8.8

205

6.1-6.5

159-169

GLK 250
BlueTEC 4MATIC

4

2143

150/204 4200

500 1600-2800

8.0

210

6.1-6.5

159-169

GLK 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY

V6

2987

195/265 3800

620 1600-2400

6.4

232

6.9-7.0

179-183

GLK 350 4MATIC BlueEFFICIENCY

V6

3498

225/306 6500

370 3500-5250

65

238

8.1-8.6

189-199

* foreløpige data
() med manuell 6-trinns girkasse

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: