Nesa i vepsebolet
NETTKJØRT: Med i40 har Hyundai lansert sin første stasjonsvogn i det knalltøffe segmentet for store familiebiler og typiske firmabiler. Kan det gå bra? Hva er dette? Og for første gang lanserer Hyundai en stasjonsvogn i dette segmentet. Ja, faktisk gjør de det omvendte av hva som er vanlig – de lanserer stasjonsvognen før sedanen. Et taktisk smart grep for Norge hvor man trenger en stasjonsvogn i programmet om man ønsker å oppnå høye markedsandeler. Og det gjør Hyundai – mens Sonata aldri ble noe annet enn en bil for spesielt interesserte, skal i40 bli en volumselger. Ifølge vår søsterpublikasjon MotorBransjen skal det selges 1820 eksemplarer i 2012 – det gjør i så fall i40 til Hyundais mest solgte modell i Norge. Hvordan er den? En hake ved designen er imidlertid at A-stolpene er tykke og meget skråstilte slik at de sjenerer sikten i trange venstrekurver, noe som i beste fall trenger en viss tilvenning. Interiøret er like gjennomført og tiltalende som eksteriøret. Det fremstår som langt mer moderne enn i for eksempel Toyota Avensis som nettopp har fått en ansiktsløftning og som anses som en hovedkonkurrent. Velspekket Elektriske skinnseter med minnefunksjon, varming og kjøling er for eksempel standard, det samme er oppvarmet ratt som fungerer meget bra på kalde vinterdager. Trinnløse justeringsmuligheter for sete og ratt gjør det problemfritt å finne en behagelig sittestilling. Når du stopper og slår av motoren ved hjelp av stopp-knappen (nøkkelen har du i lomma), beveger setet seg automatisk til bakerste posisjon, og vice versa når du trykker på startknappen. Blant annet utstyr som inngår i Premium-pakken nevner vi i fleng et gedigent panorama soltak, sotede vinduer, adaptive frontlykter med xenon og LED kjørelys, 17-tommers felger, stemmestyrt Bluetooth, kjøleboks i hanskerommet, navigasjon, ryggekamera, parkeringssensor og mye mer. Diesel takk Motoren har 115 hestekrefter og et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Det er viktig å legge merke til at momentet er til stede over et stort turtallsregister – fra 1250 til 2750 omdreininger. Dermed responderer den bra ved lave turtall. Girkassen er kjapp og kontant. Selv om vi ikke har gjort noen direkte sammenligning, føles ikke motoren svakere enn de rimeligste alternativene i for eksempel Avensis og Passat. Vi opplever heller ikke støynivået som plagsomt. For å få automatgir i i40, må man opp i større motorer – i tilfelle diesel en 1,7 CRDi med 136 hk og 325 Newtonmeter. Kassen har seks trinn, men er ikke blant de kjappeste på markedet. Dermed spises mye av den ekstra motoreffekten opp, CO2-utslippene flyr i været og pristillegget fra den rimeligste motoren med manuell girkasse blir på nesten 65.000 kroner. Vi kjørte også bensinalternativet med automatgir – 2,0 GDI med 177 hk. Denne motoren må jages for yte sitt beste, maks effekt er på plass ved 6500 omdreininger mens du må opp i 4700 omdreininger for å hente frem maks dreiemoment. Generelt har i40 gode kjøreegenskaper som ikke står tilbake for de vi finner hos tyske, franske og japanske konkurrenter. Den er godt støyisolert og takler forskjellig underlag bra. Vi gir et lite minus for styringen som er litt følelsesløs. Bør jeg kjøpe en? Den har stilig og gjennomført design, både utvendig og innvendig. Velger du Premium får du med utstyr som koster masse hos europeiske konkurrenter. Vi har ingen indikasjoner på at servicenivå eller kvalitet er dårligere hos Hyundai enn hos konkurrentene, og de gir en 5 års såkalt trippelgaranti med ubegrenset kjørelengde på nye biler. Personlig ville jeg velge en 1,7 CRDi med 115 hk og manuell girkasse. Den har en startpris på under 300.000 kroner. I utstyrsnivå Premium, slik vi har kjørt, får du luksus og komfort som naboen vil misunne deg.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |