[]
[] [firmabil.no] []

Rent konsept fra BMW


Terje Ringen



BMW viser en tredje modell i sin miljøvennlige i-serie. En lekker roadster trenger ikke være noen miljøbombe, selv med ytelser i toppklassen.

Det nærmer seg lanseringen av BMWs i-serie, og så langt har vi kjent til at serien skal bestå av to modeller, en elektrisk bybil, i3, og en hybrid 2+2 coupé av det mer sportslige slaget, i8.

Når BMW nå viser sin i8 Concept Spyder, sier de ingenting om produksjonsplaner, men vi blir ikke overrasket om også denne skal realiseres.

MER OM BMW i-SERIE

Kombinasjonen av lettvekt design og avansert hybrid-teknologi sørger for ytelser i sportsbilklassen, mens forbruk og utslipp er på nivå med det man forventer å finne i en moderne småbil.

Svingdører
Blant de mest iøyenfallende detaljene på den lekre toseteren er de spesielle dørene som svinger oppover når de åpnes, og en rekke spesialutstyr, deriblant elektriske sparkesykler som ligger lagret under et transparent bagasjelokk.

i8 Concept Spyder er basert på BMWs LifeDrive arkitektur, noe som innebærer en modulbasert struktur og bruk av avanserte, lette materialer av meget høy kvalitet.

Bilen er en plugg-inn hybrid med el- og bensinmotor. Li-ion-batteriet som leverer strøm til elmotoren kan hurtiglades fra et vanlig strømuttak på under to timer.

Sammenlignet med coupé-varianten er spyderen noe kortere. Den måler 448 x 192 x 121 cm, har en akselavstand på 265 cm og veier 1.650 kg, hvilket er lett for en sportsbil med ytelser som denne.

Karbonplast
Passasjercellen er bygget i karbonfiberforsterket plast (CFRP) som er et lett og sterkt materiale, mens drivlinjen i hovedsak er laget av aluminiums-komponenter.

Dette medfører at BMW flytter grenser med hensyn til vektredusering, strukturell stabilitet og kollisjonssikkerhet – gode nyheter med hensyn til ytelser, rekkevidde og forbruk.

Front- og bakaksel er forbundet gjennom en «energitunnel» som rommer Li-ion batteriene for å bidra til lavt tyngdepunkt og ideell balanse.

En halvtransparent V-form på panseret gir innsyn til elmotoren, samtidig som den bidrar til å lede luftstrømmen optimalt over frontruta via en spoiler montert på ruta.

Kraftpakker
Elmotoren leverer inntil 131 hestekrefter til forhjulene, mens en 3-sylindret turbo bensinmotor forsyner bakhjulene med opp til 223 hk. Begge er utviklet hos BMW, og til sammen kan de levere 354 hk og et dreiemoment på 550 Newtonmeter.

Omsatt i ytelser betyr det null til hundre på fem sekunder og en potensiell toppfart på 250 km/t. Selv med slike ytelser forbrenner den bare 0,3 liter på mila (målt etter EU-syklusen), tilsvarende et CO2-utslipp på 94 g/km.

Den kompakte drivlinjen og den smarte plasseringen av batteriene sørger for en vektfordeling på 50:50 mellom for- og bakaksel.

Med fulladet batteri har i8 Concept Spyder en rekkevidde på inntil 30 kilometer. Om det trengs mer strøm kan en kondensator som er koblet til forbrenningsmotoren levere ekstra energi til batteriet.

To eller fire
En spesiell egenskap for denne bilen er at den kan drives gjennom forhjulene, bakhjulene eller alle fire samtidig. Føreren kan overvåke de to motorene fra et informasjonspanel på dashbordet.

Bilen er full av avansert elektronikk, som kamerabasert kollisjonsvarsling, parkeringsassistanse og køassistanse.

BMW har under utvikling innovative funksjoner som skal «sy» bilen sømløst sammen med eierens personlige hjelpemidler, som smartphones, computere etc. som kan hjelpe å finne tilbake til bilen, finne nærmeste ladestasjon, fjernstyre selve ladefunksjonen og bilens klimaanlegg.

Du kan også bli guidet den siste delen av veien, fra parkeringsplassen til museet eller konsertsalen, enten du fortsetter til fots eller på den elektriske sparkesykkelen som ligger ferdig ladet i bagasjerommet.

Miljøfokus
Det er ikke bare bilen i BMWs i-serie som skal ta hensyn til miljøet, men hele verdikjeden fra innkjøp, gjennom utvikling og produksjon til salg og marketing.

Den moderne fabrikken i Leipzig hvor bilene skal bygges vil sørge for 70 prosent reduksjon i vannforbruket og at 50 prosent mindre energi går med til bygging av hver bil enn tidligere. Og all energien som benyttes ved fabrikken er 100 prosent fornybar.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: