[]
[] [firmabil.no] []

BMW med smått og stort


Jon Winding-Sørensen



BMW hadde nyheter i begge ender av skalaen på Genève-utstillingen. 6-serie Gran Coupé i den øvre enden og en heit 3-dørs 1-serie i den nedre.

F 20-modellen har ennå ikke vært presentert i 3-dørs utgaven, derfor var den lille kruttønna i Genève ekstra spennende.

Skjønt kruttønne. Det var vel egentlig bare stripene langs sidene, og den lille skriften bakpå der det sto M135i, som antydet hva dette dreier seg om. For noen spesifikasjoner ble ikke sluppet.

Men det er nok ganske klart at dette også blir en bil med 3-liters turbo-sekseren og minst 300 hk som mates gjennom en seks trinns manuell kasse.

Og, selvfølgelig, 18-tommers M-hjul, kraftigere bremser, 360 mm rotorer foran og en opphengning som har vært på treningsleir.

Det var ingen på BMW-standen som prøvde å antyde at denne ikke skal i produksjon, og det ble antydet at den ikke bare kommer med bakhjulsdrift, men også i xDrive utgave.

Vi kan trygt regne med at både den normale 3-dørs og denne RS3-rivalen vil komme på markedet i løpet av året og at M54S-motoren, som den heter internt, nok har fått beskjed om at 330 hk er et fornuftig nivå 

Det ble nemlig fortalt at 220 hk/tonn er målet, og vi kan nok regne med 1500 kg. Dermed har vi ikke bare en hot hatch, vi har en hyper hatch der prestasjonene er på linje med gamle M135i Coupé: nulltilhundre på under fem og elektronisk begrenset 250 km/t.

Karosserikittet vil ikke etterlate noen tvil om at dette er noe spesielt. Dypere frontspoiler med antydning av splitter, bredere kanaler under dørene, en skikkelig støtfanger bak med den nedre delen svart, og doble rør, er blant noen av detaljene.

Gran Coupé
Det er heller ikke særlig tvil om hva den nye 6-serie Gran Coupé er. Et nytt innslag i Sportscoupé-møter-Limo familien – som disse fabrikkene elsker å kalle 4-dørs coupéer. 

Egentlig er både 5-, 6- og 7-serien i dag den samme bilen, men nummereringen og posisjoneringer forteller litt om hvordan fabrikkens fremtidige modellplan kommer til å se ut. (2 serie? 4 Serie?)

At denne er blitt en 6-serie og ikke en 5-serie, er fordi den er posisjonert som noe virkelig eksklusivt. En luksuriøs fireseter (med muligheter for en femte passasjer der bak) og enormt bagasjerom (460 l – kan økes til 1265). 

Men på tross av at akselavstanden er økt med 113 mm skal vi ikke ha noen 7-serie assosiasjoner her. Dette er diskret eleganse og luksus, og fjernt fra noen antydninger om Kina-Bling.

650i Gran Coupéen som sto i Geneve var utstyrt med en ny V-åtter med twin turbo, full Valvetronic-pakke og 450 hk og mengder av BMWs Eco Pro utstyr.

640 i vil få rekkesekseren med 320 hk og 640 d dieselsekseren på 313 hk. Alle motorene skal trekke gjennom en 8-trinns automat. Det er heller ingen tvil om at bilen skal gjøres tilgjengelig med xDrive.

Viktig, sikkert, for at BMW skal kunne beholde førsteplassen blant firehjulsdrevne biler i Norge.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: