Med Volvo i 85 år
Lørdag 14/4 klokken 10 var det nøyaktig 85 år siden den første Volvo-bilen trillet ut fra "fabrikken". På museet i Gøteborg kan du følge hele den eventyrlige utviklingen. Volvo har veldig mange gode sider. En ikke uvesentlig av dem er at de har sans for kultur. Det kan ikke være gratis for dem å opprettholde et solid museum i Arvika som samtidig holder til i en av Sveriges eldste industribygninger – ganske passende når tema er 170 års industriutvikling. Munktellmuseet i Eskilstuna er også en omfattende affære. Her ser du den første svenske traktoren fra 1913, Sveriges første hjullaster fra 1954 for ikke å snakke om «Grus-Kalle» - Sveriges første rammestyrte dumper – ungene elsker den. Praktfullt Et praktfullt minne er også Volvos eget «IndustriMuseum» i Skövde. Riktignok bare åpent etter spesiell avtale, men en ny fremstilling ikke bare av Volvos utvikling men også av industriutviklingen i landet siden midten av 1800-tallet. Motor-seksjonen er spesielt omfattende, med prototyper som aldri har kommet i produksjon. Du finner det meste her, fra enkelt kjøkkenutstyr til dagens høyteknologiprodukter. Men hovedinteressen konsentrerer seg selvfølgelig om Volvos bilmuseum. Du finner det i Arendal-området ved Gøteborg – et svært anlegg som rommer det meste av det som har vært, og kunne vært produsert. Det er bare Volvo-produkter der, ikke noe fra Renault last (som de eier), ikke noe fra Ford-sfæren (Ford eide jo Volvo i lange tider), ikke noen Mack, ikke noen Geely heller (som eier dem nå) alt er Volvo. Men det er Volvo last, Volvo anlegg, Volvo Flymotor, Volvo Penta og Volvo personbil – selv om mange av disse i dag er selskaper som ikke har annet med hverandre å gjøre enn at de deler navn og varemerke. Samlet Volvomuseet er nesten enestående i at de samler dette gamle fellesskapet under en eneste paraply. Volvo Ocean Race er vel det eneste andre eksemplet på at det skjer. Ellers er det stor avstand, både praktisk og formelt, mellom for eksempel personbil og last. Det er ingen grunn til å fortelle om det du finner her – det meste viser vi i bildene som ligger her. Men vi bør jo understreke at det er masse annet materiale enn bare de utstilte bilene. Film, bilder, interiører – og det er førsteklasses beskrivelser av alt som er stilt ut. Og det er utrolig mye originalmateriale som forteller om det som gikk forut for, og rett etter at Hilmer Johansson, Volvos salgsdirektør, kjørte den første ÖV 4 ut av fabrikkporten 14. april 1927. Du finner alle detaljer om for eksempel museets åpningstider, og hvor du kan finne det på. www.volvomuseum.se Det eneste som ikke står der, som også kan være godt å vite, er at Liseberg ikke åpner før den 28!
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |