Tysk premium varebil
VAREBIL: Her er Mercedes nye sannsynlige storselger, lille Citan. AMSTERDAM: Etter å ha fortalt om den i flere, år kunne Mercedes-Benz endelig presentere sin franske adoptivdatter: Renault Kangoo er nå også blitt Citan. Det er åpenbart at Mercedes-Benz har hatt så positive erfaringer med sin trinnvise introduksjon av Actros at denne presentasjonsmodellen nå har trengt nedover i nyttebilavdelingen. Først fikk vi vite at Mercedes skulle komme med en liten varebil i samarbeid med andre. Så at basismodellen skulle være Kangoo. Så dukket det opp designskisser. Og plutselig lekket det testbilder av kamuflerte modeller fra Nord-Sverige. Til slutt fikk Årets Fan(som tyskerne uttaler det)–juryen anledning til å prøve bilen. Så vidt jeg forstår er et av kravene til Årets Fan at produsenten kan love at den skal være produsert i minst 500 eksemplarer senest 3 måneder etter at premieringen har skjedd. Og nå har de første eksemplarene vært presentert i en litt større offentlighet. I går, på kanten av åpningen av nyttebilutstillingen i Amsterdam, ble «premium-varebilen» Citan vist i en rekke utgaver, og i noen aldeles nydelige farger for en stor internasjonal samling journalister. Hvorfor er ikke helt klart, for bilen skal slett ikke stå på RAI-utstillingen. Men på denne måten har Mercedes gjort utstillingsarrangørene en kjempetjeneste og skaffet dem et par hundre journalistbesøkende som ellers ville hatt helt andre interesser. Tilbake til Citan. Det er ingen grunn til å dvele for lenge etter en rask statisk visning. Vi snakker en franskprodusert bil, men med tysk sluttkontroll og en rekke tyske modifikasjoner i oppbygningen. Fjæring, demping og elastisitet i foringer er visstnok vesentlig endret – Fan of the Year jurymedlemmene forsikrer i hvert fall at bilen er blitt stivere – i betydningen «mindre fransk» å kjøre. Dashbordet er helt nytt, en Mercedes-fører vil kjenne seg igjen med en gang. Og det har selvfølgelig skjedd ting med eksteriørdesign som gjør at man i hvert fall forfra vil se at dette er en Mercedes-Benz. Inntil 6 airbags og mange elektroniske assistenter høres også veldig Mercedes ut samtidig som motorene (vi snakker Kangoo-repertoar på akselavstander, karosseriformer og dieselmotorer her) er modifisert slik at de går rett inn i Star diagnose-systemer, som alle andre Mercedeser. Det var forresten hyggelig å høre at sjefen for Mercedes-Benz varebiler, Volker Mornhinweg, ga Kangoo masse kred ved å fortelle at «basiskjøretøyet har utviklet seg meget positiv de siste to-tre årene». Og hvor lenge har Mercedes arbeidet sammen med Renault om den nye versjonen? «Ca. 3 år!» Priser og modeller er det alt for tidlig å si noe om. Bilen kommer på markedet rundt IAA-tider (i praksis ca. 1. september) og den kommer til Norge med en gang. Når det gjelder pris gjorde de tyske toppsjefene sitt ytterste for å fortelle at ikke bare er dette en ekte Mercedes-Benz, men det er også en Premium Fan – det høres nesten ut som om de har oppfunnet et nytt segment. Det skal bli spennende å se hvordan den norske importøren skal angripe markedet med denne nye lille varebilen. Mercedes-Benz importøren annonserer nå etter ny direktør for varebil/salg. Per Dyblie, som virkelig kan denne jobben, skal gå av med pensjon. Posisjoneringen av Citan blir hans siste store oppgave for selskapet. Det er mange som gleder seg til å se hvordan han løser den. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |