[]
[] [firmabil.no] []

Peugeots nye baby


Odd Erik Skavold Lystad
Tekst og Foto



En drastisk slankekur og gjerrige motorer sørger for at Peugeot igjen har en småbil man får lyst på.

Peugeot har tatt oss med til Portugal, hvor motorveier, landeveier, landsbygater og krøtterstier byr på det meste en kan forvente av utfordringer.

Men understellet takler alle ujevnheter meget godt. Brosten, trikkeskinner, hull i asfalten og grusveier er alt eksemplarisk tatt hånd om.

Lettvekter
200-serien til Peugeot har helt siden førstemann, 205, vært veldig viktig for merket, men de to etterfølgerne falt ikke helt i min smak. Da er det godt å kunne slå fast at 208 faktisk er langt bedre enn 207.

Med godt over 100 kilo mindre vekt er 208 langt friskere i steget. Landeveissvinger og smale landsbygater går som en lek, og den skal presses godt over det som er sunt og lovlig på norske veier før den understyrer.

Selv om bilen ligger godt i svingene, lider ikke komforten av den grunn. Som nevnt takler den variert underlagt godt, og også landeveiskomforten er god.

Komfortabelt
Støynivået er lavt – i hvert fall når dieselmotoren har blitt varm – og interiøret er et veldig trivelig sted å være. God kvalitetsfølelse og mulighet for et godt utvalg av ekstrautstyr gjør at man ikke går lei 208 med det første.

Setene er gode å sitte i, særlig delskinn- og helskinnsetene har god sidestøtte. Litt korte sitteputer, mangel på korsryggstøtte og det at vinkelen på sitteputen ikke kan justeres langt nok ned i bakkant, trekker ned.

Men om kjøreegenskapene og komforten er på topp, så er girkassene motpolen. Peugeot har slitt med dette en liten evighet nå, og fortsatt er følelsen når man girer som å røre grøt med en sleiv – enten det er fem-trinns eller seks-trinns manuell.

Alternativt kan man gå for Peugeots «automat-kasse», den etterhvert velkjente EMG-kassa, som krever en del tilvenning.

For å få en myk og god kjørestil bør man egentlig sjalte den manuelt, og løfte foten av gassen hver gang den girer opp. Akkurat som å gire manuelt uten clutch, med andre ord. Og da er de 8000 kronene den kassa koster bedre brukt på noe annet.

Lange gir
En egenskap alle girkassene deler er den veldig høye giringen. I bykjøring krever det mer bruk av førstegiret enn man kanskje er vant til.

Høyt girede kasser gir naturligvis miljøgevinst, men litt tettere steg på de laveste girene hadde nok ikke hatt mye å si for den delen.

Et miljøtiltak som derimot fungerer ypperlig er stopp/start-funksjonen. Gjennom portugisiske bygater fikk systemet prøvd seg i en god lyskryssrunde, og i motsetning til mange andre stopp/start-system fra konkurrentene, føles det ikke som en sjenanse – det merkes knapt at det er der.

Motorutvalget i Norge strekker seg fra en 1-liters 3-sylindret bensinmotor og opp til en 156-hesters 1,6-liter.

Sistnevnte blir neppe mye å se i Norge, så bestselgerne blir nok 1,2-liters bensin med 82 hestekrefter samt 1,4-liters og 1,6-liters diesel, på henholdsvis 68 og 93 hestekrefter.

1,6-literen finnes også i en 115-hesters utgave, men spranget opp fra 93-hesteren virker forsvinnende lite, til tross for den relativt store forskjellen på papiret. Riktignok får du seks-trinns girkasse på 115-hesteren, men på norske veier er femtegiret langt nok.

Prisgunstig
Prismessig ligger 208 godt an sammenlignet med konkurrentene, både når det gjelder basispris og ekstrautstyr, og i Norge blir utstyrsnivå Active standard på de aller fleste biler.

Her får du cruise control og manuelt klimaanlegg som standard, mens panoramaglasstak (som stjeler en del takhøyde i baksetet), navigasjon og LED-lys er attraktive valg på ekstrautstyrslista.

1,6 diesel med 93 hester starter på 206.900 kroner, mens 1,2 bensin er priset til kr 185.900.

Fakta Peugeot 208 1,6 e-HDi

Motor:

4-syl. rekke diesel, 1560 ccm

Effekt:

68 kW (93 hk) v/4000 o/min.
230 Nm v/1750 o/min.

Mål:

396/174/146 (L/B/H)

Akselavstand:

254 cm

Egenvekt:

1080 kg

Bagasjerom:

295 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek

Toppfart:

185 km/t

Snittforbruk:

0,38 l/mil

CO2:

98 g/km

Pris kr:

206.900

Konkurrenter: Volkswagen Polo, Citroën C3, Ford Fiesta, Toyota Yaris

+ Lav vekt gir gode kjøreegenskaper og hyggelige forbrukstall

- Slarkete girkasser og trangt baksete


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: