[]
[] [firmabil.no] []

Nytt liv for gammel traver


Terje Ringen



Mange bilmodeller har levd lenge, men få er så uforandret som Mercedes G-Klasse – også kjent som Geländewagen. Nå får den oppdatering.

Det var i 1979 den originale terrengvognen fra Mercedes så dagens lys. Selv om den har vært forsøkt avlivet ved flere anledninger, lever den fortsatt i beste velgående. Nå får den nok en ansiktsløftning – det skal være usagt hvilket nummer i rekken.

Bilen som startet som en terrengvogn, og blant annet ble brukt av militære i en rekke land, har etter hvert utviklet seg i stadig mer luksuriøs retning - uten at det har gått på bekostning av terrengegenskapene.

Nytt under skallet
Viktigste endringer er nye motorer, nytt utstyr samt et mer luksuriøst interiør i tillegg til diskrete kosmetiske endringer i eksteriøret – uten at det på noe som helst vis går på bekostning av den tradisjonsrike designen.

De eksterne modifiseringene består av LED kjørelys (gjeesp!) og nye speil på alle varianter. AMG-utgavene får en karakteristisk AMG-grill med store luftinntak, røde bremsecalipere og 20-tommers hjul.

Instrumentpanel og senterkonsoll er redesignet for å romme ny betjeningsorganer og dekorelementer. Man finner nå en TFT fargeskjerm i instrumentpanelet mellom de to runde klokkene.

En stor skjerm, plassert sentralt på dashbordet, er en del av Command Online-systemet og inneholder en DVD-skifter og styringsenheten for Command-systemet – standard på alle nye G-Klasse.

Infotainment-systemet har GPS navigasjons spesielt tilpasset terrengkjøring, stemmestyring, og Bluetooth tilkoblingsmuligheter.

Klassisk og moderne
For å være tro mot gamle ideer har nye G-Klasse beholdt en del av sine gamle spesialiteter, som håndtaket over dashbordet på passasjersiden og bryterne for de tre separate differensialsperrene. På den annen side har den fått en ny girvelger mellom setene.

ESP-systemet er oppdatert med funksjoner som Trailer Stability Assist og en Hold-funksjon, og på utstyrsfronten får - de som vil betale for det - tilgang til Distronic Plus, blindsone-varsel og parkeringsassistanse med ryggekamera.

Og de som ønsker sitt eget, skreddersydde interiør, kan få ønskene oppfylt gjennom Mercedes Designo.

Nye motorer
G 350 BlueTec personbil med lang akselavstand har en 3,0-liters V6 dieselmotor med 211 hk og et dreiemoment på 540 Newtonmeter i området 1600 til 2400 omdreininger.

Takket være tilsetning av AdBlue har bilen svært lave NOx-utslipp. 7G-Tronic Plus automatgirkasse er standard.

Nytt medlem i familien er G 63 AMG (erstatning for G 55 AMG) med hele 544 hk og et dreiemoment på 760 Newtonmeter.

Nye G-Klasse kommer på markedet til høsten, og skal leveres i følgende utgaver:

Modell

Motor

Volum ccm

kW/hk v/omdr.

Nm v/omdr.

l/100 km

CO2 g/km

G 350 BlueTEC

V6 diesel

2987

155/211
v/ 3400

540 v/ 1600-2400

11.2

295

G 500

V8

5461

285/388
v/ 6000

530 v/ 2800-4800

14.9

348

G 500 Cabriolet

V8

5461

285/388
v/ 6000

530 v/ 2800-4800

14.9

348

G 63 AMG

V8 biturbo

5461

400/544
v/ 5500

760 v/ 2000-5000

13.8

322

G 65 AMG

V12 biturbo

5980

450/612
v/ 4300-5600

1000 v/ 2300-4300

17.0

397

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: