[]
[] [firmabil.no] []

Ny Kia Cee’d


Terje Ringen
Foto: Øivind Skar



FØRSTEINNTRYKK: Cee’d var Kias første modell i en offensiv modellstrategi som startet for fem år siden. Nå kommer generasjon to.

Cee’d produseres ved Kias nye anlegg i Zilina, Slovakia - en av de mest moderne bilfabrikker i Europa. Som første Kia-modell har bilen hele 7 års garanti – noe som i dag gjelder hele familien.

Nå er andre generasjon Cee’d klar, foredlet på alle områder. Det er sjelden at et generasjonsskifte kommer etter bare fem år, men siden Kia har ambisjoner om rask vekst i et av Europas tøffeste segmenter, er det viktig å være på hugget.

Designmessig fremstår nye Cee’d som mer dynamisk enn forgjengeren. Lengden er økt med 50 mm mens takhøyden er redusert med 10 mm.

Felles teknikk
Selv om Cee’d deler teknikk og mange komponenter med søstermodellen Hyundai i30, har Kia-modellen en mer sportslig fremtoning.

Cee’d tilbys med fem alternative motorer, de som foretrekker bensin kan velge mellom en 1,4-liter med 100 hk og en 1,6-liter med 135 hk.

På dieselfronten tilbys en 1,4-liter med 90 hk samt 1,6-litere med enten 110 eller 128 hk. Den minste motoren er imponerende trekkvillig takket være at maks dreiemoment er på plass allerede ved 1500 omdreininger.

110-hesteren er som skreddersydd for Norge siden den har samme dreiemoment som 128-hesteren, og et CO2-utslipp på bare 97 g/km med EcoDynamics teknologi. Importøren tror denne blir volumselgeren.

Samtlige motorer har 6-trinns manuell girkasse som standard, men 1,6 diesel kan leveres i kombinasjon med automat og 1,6 bensin med Kias egenutviklede dobbel clutch girkasse med betegnelse DCT.

1,6-liters motorer med manuell girkasse leveres i EcoDynamics versjoner – noe som innebærer ISG (start/stopp), dekk med lav rullemotstand, girskiftindikator og dynamisk styresystem.

Godt dempet
Det er tatt vesentlige grep for å dempe støynivået i bilene – blant annet ved å montere tykkere sidevinduer, doble dørpakninger, økt skumfylling i bære-stolpene og aerodynamiske utvendige speil.

Dette kom tydelig til uttrykk under vår prøvekjøring på spanske veier, og bekrefter inntrykket vi fikk av søstermodellen Hyundai i30 for noen uker siden.

Interiøret gir et høyt kvalitetsinntrykk med myke overflater, logisk plasserte betjeningsorganer og moderne instrumenter basert på LCD-teknikk.

Blant standardutstyret inngår ratt med tilt- og teleskopfunksjon, iPod-, AUX- og USB-tilkobling, lydanlegg med seks høyttalere samt kjørecomputer.

Bilen skal leveres i tre utstyrsnivåer, Classic, Comfort og Exclusive, og på toppnivået får du et utstyr du normalt bare finner på større og dyrere biler

Rask vekst
Kia har hatt en formidabel utvikling i Norge de senere årene. I 2009 ble det solgt 631 biler, vesentlig Cee’d. I 2011ble det solgt 2797 Kia og for 2012 er målet 4200 biler.

- Suksessen skyldes en offensiv produktstrategi, men vi har også hatt en svært positiv utvikling på forhandlersiden, sier Kia-direktør Jan Pettersen. Han har et salgsmål på 600 Cee’d i år og hele 1500 i 2013, når også stasjonsvognen er på plass.

Priser Kia Cee’d

1,4 Classic 100 hk

kr 199 900

1,6 Classic GDI 135 hk

kr 217 400

1,6 Comfort GDI 135 hk DCT

kr 267 400

1,6 Exclusive GDI 135 hk DCT

kr 304 900

1,4 Classic 90 hk diesel

kr 207 400

1,6 Classic 110 hk diesel

kr 213 400

1,6 Comfort 110 hk diesel

kr 239 900

1,6 Exclusive 128 hk diesel

kr 287 400

Fakta Kia Cee’d 1,4 CRDi

Motor:

4-syl. rekkediesel, 1396 ccm.

Effekt:

66 kW (90 hk) v/4000 o/min.
220 Nm v/1500-2750 o/min.

Mål:

431 x 178 x 147 cm (LxBxH).

Akselavstand:

265 cm.

Egenvekt m/fører:

1365 kg.

Bagasjerom:

380 liter (VDA).

Aks.0-100 km/t:

13,5 sek.

Toppfart:

170 km/t.

Snittforbruk:

0,40 l/mil.

CO2:

105 g/km.

Pris:

fra kr. 199.900

Konkurrenter: Toyota Auris, Mazda3, Hyundai i30, Opel Astra, Citroën C4, VW Golf og mange flere


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: