[]
[] [firmabil.no] []

Shell med nytt premium drivstoff


Stein Pettersen



Samtidig som prisene på drivstoff ifølge enkelte har nådd smertegrensen, lanserer Shell nå nye premium-utgaver av både diesel og bensin.

Viktigst for Shell og for nordmenn, er dieselvarianten. Power Nitro+ diesel er navnet på det første forsøket som gjøres for å få kundene til å velge dyrere, men bedre diesel.

Norge er det første landet i verden som får den nye dieselen på markedet.

Årsaken til at kundene skal velge det nye drivstoffet, er at det inneholder tilsetningsstoffer som begrenser oppbyggingen av avleiringer i nye motorer, samt fjerner avleiringer i eldre motorer.

Bevæpnet med verdens største dieselinjektor, var Valeria Loreti, drivstoff-forsker i Shells Automotive Fuels Technology Group, på plass på Rudskogen for å forklare hvordan det nye drivstoffet fungerte.

Bygger videre på bensinerfaring
– Vi har bygget videre på resultatene vi har kommet frem til i samarbeid med blant annet Ferraris F1-team, som resulterte i V-Power bensin. Våre undersøkelser har vist at forstøvingen av dieselen når den sprøytes ut av injektorene, raskt blir dårligere på grunn av avleiringer i motoren, sier Loreti, og fortsetter:

- V-Power Nitro+ renser injektorene i motoren, og allerede etter 240 mil, kan vi se betydelig forbedringer i motorene.

- I Shell er utviklingen av drivstoff en kontinuerlig prosess. Vi har rundt 120 drivstofforskere og spesialister over hele verden som jobber med innovasjon og utvikling for å møte stadig nye behov hos bileierne. Shell V-Power Nitro+ diesel er et resultat av denne forskningen og det aller nyeste produktet innen drivstoffteknologi, sier Loreti.

En krone dyrere
99 øre dyrere enn den ordinære dieselen er prisen på det nye premiumproduktet, det samme gjelder for bensinvarianten V-Power Nitro+ bensin, som nå går inn og erstatter de eksisterende V-Power 95 og 99-oktan utgavene.

- Den nye dieselen blir tilgjengelig på de fleste av Shells stasjoner. Ettersom det nå skal en ekstra pumpe til den nye dieselen, er det litt logistikk som må på plass, sier Lillian Aasheim som er kommunikasjonssjef i Norske Shell.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: