Nesten familiebil
Nettkjørt: Ikke den aller minste fra Toyota, men en bil som til nød kan fungere som eneste bil i familien. Toyota Verso-S er en praktisk, liten bil med kasseaktig fasong. I hjemlandet Japan heter den Ractis, og samme bil står på Subaru-programmet under navnet Trezia. Størrelsen, med en utvendig lengde på knapt 4 meter, er bilen grei nok for par uten barn, men kan også gjøre nytten for små familier. Toyota er kjent for smarte småbiler, vi bare minner om iQ. Verso-S har form og funksjon som kan minne om en flerbruksbil. Vi sier «minner om», for det må ikke glemmes at det handler om en liten bil – og dessuten viser det seg i praksis at den ikke har den fleksibilitet og smartness i seteløsninger som bør kjennetegne en flerbruksbil. Fra sjåførens plass Oversikten over instrumenter, brytere og knapper er derimot god og funksjonell. Sikten fremover er også god takket være forholdsvis smale A-stolper og trekantvinduer foran dørene. Det er verre med sikten bakover, spesielt i vått vær. Bakruteviskeren dekker nemlig en overraskende liten del av siktflaten. Plasseringen av viskeren er tydeligvis ikke endret fra den opprinnelige konstruksjonen med høyreratt. Det er synd, for bakruta gror fort igjen. Rom for last Bagasjevolumet ser på papiret relativt rommelig ut, men ikke la deg lure. Volumet inkluderer reservehjulsbrønnen under gulvet. Fleksibiliteten i seteløsningene er ikke den beste. Her kan du ikke prioritere enten bagasjeplass eller benplass i baksetet ved å kunne skyve setene i lengderetningen, slik som hos konkurrentene Opel Meriva og Kia Venga. Selv om du i Verso-S kan regulere vinkelen på bakseteryggen, gir ikke det den samme fleksibilitet som når setet kan skyves. Den todelte bakseteryggen kan du raskt slå ned mens du står ved den åpne bakluka. På veien Hjulopphenget svelger ujevnheter på en meget akseptabel måte, uten sjenerende mye av verken støy eller vibrasjoner. Ingen racerbil En vesentlig forskjell på de to finner vi i dreiemomentet, som er 205 Nm på dieselmotoren, mens det er meget beskjedne 125 Nm her på bensinvarianten. Det betyr at den trinnløse CVT-kassen kan oppleves som litt masete under akselerasjon og ved aktiv kjøring på kuperte veier, mens det under jevn kjøring på slett landevei fungerer helt greit. Start-/stopp-system, som automatisk stopper og starter motoren ved rødt lys og tilsvarende stopp i trafikken, er standard på bilene som tas inn til Norge. Greit utstyrsnivå Sikkerheten er også godt ivaretatt, og bilen fikk fem av fem stjerner i kollisjonstesten hos EuroNCAP. En negativ detalj er frontlyktene som er rette og steile, og fanger opp søle og sprut fra bilene foran. Når bilen ikke har lyktespylere betyr det at lyset fort svekkes ved kjøring i sølete vær.
Konkurrenter: Opel Meriva, Hyundai i20, Nissan Note, Kia Venga.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |