[]
[] [firmabil.no] []

Nesten familiebil


Trygve Bæra
Tekst og foto



Nettkjørt: Ikke den aller minste fra Toyota, men en bil som til nød kan fungere som eneste bil i familien.

Toyota Verso-S er en praktisk, liten bil med kasseaktig fasong. I hjemlandet Japan heter den Ractis, og samme bil står på Subaru-programmet under navnet Trezia.

Størrelsen, med en utvendig lengde på knapt 4 meter, er bilen grei nok for par uten barn, men kan også gjøre nytten for små familier.

Toyota er kjent for smarte småbiler, vi bare minner om iQ. Verso-S har form og funksjon som kan minne om en flerbruksbil.

Vi sier «minner om», for det må ikke glemmes at det handler om en liten bil – og dessuten viser det seg i praksis at den ikke har den fleksibilitet og smartness i seteløsninger som bør kjennetegne en flerbruksbil.

Fra sjåførens plass
Verso-S har et forholdsvis spartansk førermiljø, og dashbordet preges av mye hardplast. Setene gir akseptabel sittekomfort, men det tar litt tid å finne seg til rette.

Oversikten over instrumenter, brytere og knapper er derimot god og funksjonell. Sikten fremover er også god takket være forholdsvis smale A-stolper og trekantvinduer foran dørene.

Det er verre med sikten bakover, spesielt i vått vær. Bakruteviskeren dekker nemlig en overraskende liten del av siktflaten. Plasseringen av viskeren er tydeligvis ikke endret fra den opprinnelige konstruksjonen med høyreratt. Det er synd, for bakruta gror fort igjen.

Rom for last
Det er bagasjeplassen som er det største ankepunktet mot at bilen kan fungere som familiebil, spesielt hvis vi snakker om småbarnsfamilier som er avhengige av å ha med seg barnevogn.

Bagasjevolumet ser på papiret relativt rommelig ut, men ikke la deg lure. Volumet inkluderer reservehjulsbrønnen under gulvet.

Fleksibiliteten i seteløsningene er ikke den beste. Her kan du ikke prioritere enten bagasjeplass eller benplass i baksetet ved å kunne skyve setene i lengderetningen, slik som hos konkurrentene Opel Meriva og Kia Venga.

Selv om du i Verso-S kan regulere vinkelen på bakseteryggen, gir ikke det den samme fleksibilitet som når setet kan skyves. Den todelte bakseteryggen kan du raskt slå ned mens du står ved den åpne bakluka.

På veien
Toyota har med den lille iQ vist at de kan lage små biler med tillitvekkende og stabile kjøreegenskaper. Verso-S har samme chassis som Yaris, og kjøreegenskapene er en av bilens sterke sider.

Hjulopphenget svelger ujevnheter på en meget akseptabel måte, uten sjenerende mye av verken støy eller vibrasjoner.

Ingen racerbil
Her kjører vi versjonen med 1,33-liters bensinmotor med 99 hester, men bilen leveres også med 1,4-liters dieselmotor med 90 hester.

En vesentlig forskjell på de to finner vi i dreiemomentet, som er 205 Nm på dieselmotoren, mens det er meget beskjedne 125 Nm her på bensinvarianten.

Det betyr at den trinnløse CVT-kassen kan oppleves som litt masete under akselerasjon og ved aktiv kjøring på kuperte veier, mens det under jevn kjøring på slett landevei fungerer helt greit.

Start-/stopp-system, som automatisk stopper og starter motoren ved rødt lys og tilsvarende stopp i trafikken, er standard på bilene som tas inn til Norge.

Greit utstyrsnivå
Importøren har satt seg som mål å selge 900 Verso-S i år. Vår prøvebil har nest høyeste utstyrsnivå, som heter «Dynamic», og her finner vi blant annet navigasjon og ryggekamera. Bra!

Sikkerheten er også godt ivaretatt, og bilen fikk fem av fem stjerner i kollisjonstesten hos EuroNCAP.

En negativ detalj er frontlyktene som er rette og steile, og fanger opp søle og sprut fra bilene foran. Når bilen ikke har lyktespylere betyr det at lyset fort svekkes ved kjøring i sølete vær.

FAKTA Toyota Verso-S 1.33 VVT-i Multidrive Dynamic

Motor:

4-syl. bensin, 1329 ccm

Effekt:

73 kW (99 hk) v/6000 o/min.
125 Nm v/4000 o/min.

Mål:

399 x 170 x 160 cm (L/B/H)

Akselavstand:

255 cm

Egenvekt m/fører:

1160 kg

Bagasjevolum:

430 liter

Aks. 0-100 km/t:

13,7 sek.

Toppfart:

165 km/t

Snittforbruk:

0,50 l/mil

CO2-utslipp:

117 g/km

Pris fra:

kr 208.600

Pris som prøvekjørt:

kr 235.200

Konkurrenter: Opel Meriva, Hyundai i20, Nissan Note, Kia Venga.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: