Dagens trippel fra Audi
FØRSTEINNTRYKK: Tre bilmodeller med identiske, saftige motorer, det er hva Audi lar europeisk presse få prøvekjøre i München i disse dager. Sportslig og heftig er to stikkord for bilene som vi fikk kjøre i München-området i går. Audi S6 sedan, S6 Avant og S7 Sportback er alle tre motorisert med en nyutviklet 4,0-liters V-åtter. De 420 hestene sparker ekvipasjen fra null til hundre på 4,7 sekunder. Denne TFSI-motoren har to turboer og er også utstyrt med sylinderstyring. «Cylinder on demand» stiftet vi første gang bekjentskap med i Audi A1 Sportback, hvor systemet kutter ut to av fire sylindere ved moderat belastning. Cylinder on demand Den nye motoren benyttes også av Bentley, og det er i utgangspunktet samme motor som sitter i Audi S8, men der tas det ut mer krefter, nemlig 520 hester. Motoren, som leverer et dreiemoment på 550 Nm over et bredt turtallsområde, er kombinert med 7-trinns S tronic-girkasse. Quattro-systemet er i utgangspunktet satt opp slik at kreftene fordeles med 40 prosent foran og 60 prosent bak. Sportsdifferensial, som fordeler krefter aktivt mellom bakhjulene, hører også til standardutstyret på bilene som leveres gjennom den norske importøren. Adaptiv luftfjæring hører til standardutstyret. Med et trykk på en knapp senker du karosseriet med 10 millimeter på S7 Sportback og med 20 millimeter på S6. Heftig En side av opplevelsen er når gasspedalen trykkes flatt slik at vi henter ut maksimal akselerasjon, men vel så imponerende er kjørefølelsen på svingete og krevende veier. Vi legger den to tonn tunge bilen presist inn i svingene i ganske høye hastigheter (i Tyskland er fartsgrensen 100 km/t på normale landeveier), uten at den gir tilbakemelding om sjenerende understyring. Ny dekor Her har Audi tatt i bruk en ny teknikk ved at de limer sammen mange lag med eiketre og aluminium til 10-15 cm tykke blokker. Disse skjæres så i tynne plater på tvers av den limte strukturen, og dermed får man et helt spesielt mønster på overflaten av dørpaneler og dashbord. Prisene er ikke spikret ennå, men Harald A Møller antyder at Audi S6 sedan starter på 1.350.000 kroner, og 30.000 mer for Avant. S7 Sportback vil starte et sted mellom 1.450.000 og 1.500.000 kroner. Samlet salgsvolum for de tre modellene vil neppe passere 15 på årsbasis.
Konkurrenter: For eks. Mercedes-Benz CLS 500 og Jaguar XF 5.0 V8. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |