[]
[] [firmabil.no] []

Østberg nummer tre i Argentina


Stein Pettersen



Mads Østberg fortsetter å imponere og tok sin tredje pallplassering på fire løp. Petter Solberg som fikk 15 minutters tidsstraff da han brøt på fredag, vant 11 av 19 fartsetapper og sikret sjetteplassen.

Etter 50 mil på raske veier i Argentina kjørte Sebastien Loeb inn til sin 70. WRC-seier og var i aldri truet etter at Citroën ga teamkompisen Mikko Hirvonen beskjed om å holde seg bak franskmannen.
 
Lenge så det ut som om Ford-vikar Dani Sordo, som steppet inn for en skapet Jari-Matti Latvala, skulle sikre tredjeplassen.
 
På rallyets siste etappe, måtte han imidlertid bryte med tekniske problemer, noe som sørget for at Mads Østberg kunne sikre sin tredje pallplass på fire løp.
 
Endret strategi
Østberg innså etter lørdag at de ikke ville kunne ta igjen Sordo, og heller ikke var truet bakfra, og bestemte seg for å endre strategien for å være best mulig forberedt til neste løp som er i Hellas.
 
Men søndagen viste igjen at løpet ikke er over før man er i mål.

– Mads har gjort en kjempejobb og vi er godt fornøyde med prestasjonene i helgen. Han har kjørt fort når det har trengtes og holdt igjen på partier hvor det har vært gunstig. Å holde igjen er ikke en lett jobb, som rallyfører vil man gjerne pushe på hele tiden, men det må til, sier Morten Østberg.
 
Avstanden til Dani Sordo holdt seg på i overkant av ett minutt gjennom store deler av helgen og Østberg og Andersson kjørte taktisk og trygt gjennom alle løpets etapper.
 
– Jeg er veldig fornøyd med løpet. Vi har gjort en god jobb og fått nyttig erfaring i forkant av Rally Hellas, men det er synd for Sordo sin del og dermed klarer jeg ikke glede meg like mye over tredjeplassen. Likevel, et rally er ikke slutt før man er i mål og det tekniske er også en del av dette gamet. Dette er et resultat av løpets gang, sier Mads Østberg.
 
Sterk kjøring av Petter
En ødelagt styrearm sendte Petter Solberg ut av en 20 sekunders ledelse på fredag, og gjorde at han måtte starte igjen på en 11 plass, utenfor poengplass, på lørdag.

Deretter har en fantastisk opphenting startet, og Solberg vant alle søndagens fartsprøver.
Sjette plass totalt og tre ekstra bonuspoeng for seier på Power Stage, gjør at Petter opprettholder sin andre plass totalt i VM.

- Bilen er utrolig raskt og fantastisk å kjøre.  Jeg er godt fornøyd med både lørdag og søndag av løpet, men utrolig skuffet etter problemene med styrearmen på fredag. Lettet over at vi klarte å ta de ekstra poengene på Power Stage, men selvfølgelig utrolig skuffet på Dani Sordo sine vegne etter han ble nødt til å bryte, sa Petter Solberg.
 
Mikkelsen måtte bryte
Volkswagen-teamet har vært på plass i Argentina med to biler for å samle erfaringer.
Andreas Mikkelsen har sammen med Sebastien Ogier holdt godt tempo med sine to Skodaer, til tross for at de ikke har på langt nær like mye krefter som WRC-bilene.
 
De to kjempet en sekundstrid om sjette- og syvendeplassen, men på SS15 måtte Andreas bryte etter at bilen gikk i stykker.
 
Plutselig kom en støtdemper opp gjennom panseret, og Rally Argentina var over. Det var ikke mulig å få bilen tilbake til service og de måtte bryte. Synd for guttene som har gjort en fabelaktig jobb, og også har ledet over Ogier som har viwst seg å være en av verdens raskeste førere, skriver teamet til Andreas på nettsidene hans.
 
1.
Sebastien Loeb    
Citroen        
5t34.38.8
2. 
Mikko Hirvonen    
Citroen           
+ 15.2
3. 
Mads Ostberg      
Adapta Ford     
+ 3.10.4
4. 
Martin Prokop     
Czech Ford      
+ 9.45.3
5. 
Thierry Neuville  
Citroen Junior 
+ 11.17.6
6. 
Petter Solberg    
Ford           
+ 12.02.2
7. 
Sebastien Ogier   
VW Skoda       
+ 12.25.3
8. 
Evgeny Novikov    
M-Sport Ford   
+ 21.10.2
9. 
Nasser Al-Attiyah 
Qatar Citroen  
+ 28.22.6
10.
Ott Tanak         
M-Sport Ford   
+ 37.19.5
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: