[]
[] [firmabil.no] []

Hvem drepte Touran-klassen?


Tekst: Haakon Førde. Foto: Knut Moberg d.e.



VAREBIL: Bilklassen med grønne skilter går så det suser. Men VWs en gang så populære lille kasse av en personvarebil har tilsynelatende mistet mye av sin tiltrekningskraft.

STATISTIKK: Registreringstallene for april viser generelt stabilt hyggelig kurs i varebilsektoren.
 
For klasse 2-biler er det en ørliten nedgang på 2,3 prosent, for alle varebiler inkludert klasse 1, likbiler og campingbiler, er nedgangen bare 1,9 prosent.
 
Oppregnet for hele året ligger vi dermed an til nok et godt år - godt over gjennomsnittet for de siste 10 år.
 
Varebilvinnerne
Men mellom varebilsegmentene innbyrdes er det både klare vinnere og klare tapere. Største framgang er det de minste og største kassebilene som står for.
 
Det vi kaller Caddy-klassen går fram med 13 prosent, og begynner å nærmes seg annen hver varebil totalt. Caddy selv eksellerer med en framgang på 45 prosent.
 
Og det vi kaller Sprinter-klassen (smått ironisk, siden dette er de største og tregeste kassebilene…) går fram med over 22 prosent.
 
Mercedes Sprinter selv holder fortsatt godt stand mot en horde av fremadstormende konkurrenter.
 
Les også: Verdens lengste 7 centimeter, ny mot gammel Touran
 
Varebiltaperne
Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) kan imidlertid dokumentere at klassen MPV-varebiler, også kalt Touran-klassen etter dominerende modell, er i ferd med å falle av lasset.
 
Målt mot samme periode i fjor, er salget av Touran-klassebiler redusert med 41 prosent. Touran selv faller tilbake med over 47 prosent.
 
Dette er del av en langsiktig trend. Riktignok brakte 2011 et blaff av håp for klassen, med bra framgang.
 
Men det forble tydeligvis et blaff på den langsiktige trendkurven i bratt utforbakke.
 
I toppåret 2007 ble det registrert over 2400 Touran-varebiler alene. I år ligger vi an til at det totalt selges under 1500 biler i hele klassen.
 
- Hva skjer? Vi har spurt Anita Svanes, informasjonssjef for VW Nyttekjøretøy.
 
- Nå har jeg vært innom både Volkswagen Nyttekjøretøy og personbilavdelingen for å finne svar på dette, siden Touran varebil hører til under personbilavdelingen hos oss, forklarer Svanes.
- Vi tror at nedgangen i segmentet først og fremst skyldes at det er kommet til enda mer komfortable varebiler med attraktive kombinasjoner når det gjelder motor og girkasser.
- I tillegg tror vi at usikkerheten som har vært ute i markedet knyttet til nytt varebildirektiv har påvirket etterspørselen noe.
 
Også VW Touran som personbil opplever tilbakegang i 2012, etter framgang i både 2010 og 2011.
 
 
Topp 10 varebilmodeller per 30. april 2012
Kilde: OFV AS
April
%
2012
%
April
endr 2011 %
Hittil endr 2011 %
TOTALT
2 509
100
10 681
100
-3,2
-1,9
1. VW Caddy
467
18,6
1 804
16,9
41,9
45,0
2. VW Transporter/Car.
323
12,9
1 192
11,2
12,5
-3,8
3. Toyota Hiace
84
3,3
824
7,7
-60,0
-21,0
4. Citroen Berlingo
180
7,2
696
6,5
4,0
1,8
5. Peugeot Partner
143
5,7
665
6,2
9,2
-2,1
6. Ford Connect
133
5,3
518
4,8
-8,9
-13,2
7. Mercedes-Benz Vito
83
3,3
419
3,9
1,2
4,2
8. Volkswagen Touran
98
3,9
319
3,0
-20,3
-47,4
9. Ford Transit
52
2,1
278
2,6
-14,8
-7,9
10. Toyota Hilux
73
2,9
258
2,4
0
-23,7
 
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: