[]
[] [firmabil.no] []

Plass, komfort og fremkommelighet


Terje Ringen
Foto: Øivind Skar



FØRSTEINNTRYKKET: Med hytte på fjellet har du behov for både plass og god fremkommelighet. Vi har kjørt Audis nye svar på utfordringen – A6 Allroad Quattro.

Etter Volvo og Subaru var Audi blant de første til å lage en høy stasjonsvogn med SUV-gener. Nå er tredje generasjon A6 Allroad Quattro her.

Allerede i 1999 kom første generasjon på markedet, den gang med betegnelsen Audi Allroad. Konkurrentene var Volvo V70 Cross Country og Subaru Outback.

I dag har A6 Allroad økt konkurranse – ikke minst fra egne rekker, med en A4 Allroad og en Skoda Octavia Scout. Siste tilskudd på stammen er Volkswagen Passat Alltrack som nettopp er lansert, og snart kommer også Peugeot med sin 508 RXH.

Starter høy
A6 Allroad Quattro har som navnet indikerer firehjulsdrift som standard, og i motsetning til den ordinære A6 leveres den kun med 6-sylindrede motorer, tre for diesel og en for bensin.

Innstegsmodellen har en 3,0 TDI-motor med 204 hk og S tronic girkasse, og importøren regner med at de fleste vil velge denne varianten med en rikholdig utstyrsliste.

Alternative motorer er 3,0 TDI med 245 hk, 3,0 TDI med 313 hk samt 3,0 TFSI med 310 hk for de som foretrekker bensin fremfor diesel.

Sammenlignet med en ordinær A6 er Allroad-tillegget ca. kr 40.000, men da får du også mer utstyr – blant annet adaptiv luftfjæring, 18-tommers felger, førerinformasjonssystem i farger, Bluetooth grensesnitt og komfortnøkkel.

Lettere og snillere
Takket være mye bruk av aluminium, er karosseriet 30 kg lettere enn i den utgående modellen, og totalvekten er redusert med inntil 70 kg.

Den nye modellen byr også på økt effekt og inntil 20 prosent lavere forbruk takket være motorer som er optimert for Allroad-utgaven.

Medvirkende årsaker er også stopp/start samt den effektive S tronic girkassen som er standard på alle modeller unntatt kraftigste dieselmotor som har Tiptronic automatgirkasse.

I tillegg til økt bakkeklaring er det er en rekke detaljer som skiller Allroad-utgaven fra en vanlig A6. Her får du kontrastfargede støtfangere og hjulbuer, “skliplater” i aluminium foran og bak, aluminiumlister på dørene, kromribber i grillen, hevet takrailing og spesielle eksosrør.

Up to date
Interiøret er typisk moderne Audi, med et førerorientert dashbord med MMI-betjeningsorgan mellom setene og stor skjerm på dashbordet hvor man foretar de fleste innstillinger, det være av seg navigasjon, klimaanlegg, heving / senking samt mye annet.

Firehjulsdriften er nyeste generasjon Quattro som først ble lansert i RS5. Systemet fordeler i utgangspunktet kreftene 40:60 til for- og bakaksel, men kan under spesielle forhold levere inntil 15:85 eller 70:30 foran / bak.

Luftfjæring i A6 Allroad Quattro gir i utgangspunktet tre centimeter mer bakkeklaring enn en vanlig A6, og kan reguleres i flere nivåer, enten av føreren selv eller automatisk.

A6 Allroad Quattro har komfort som en A6 stasjonsvogn og fremkommelighet og bakkeklaring som overgår mange SUVer. Det at den kun leveres med store V6-motorer gjør imidlertid startprisen uoppnåelig for mange.

Fakta Audi A6 Allroad Quattro 3,0 TDI 204 hk S tronic

Motor:

6-syl. rekkediesel, 2967 ccm.

Effekt:

150 kW (204 hk) v/3250-4500 o/min.
450 Nm v/1200-3000 o/min.

LxBxH:

494 x 190 x 151 cm.

Akselavstand:

290,5 cm.

Egenvekt m/fører:

1930 kg.

Bagasjerom:

565-1680 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,5 sek.

Toppfart:

223 km/t.

Snittforbruk:

0,61 l/mil.

CO2:

159 g/km.

Pris:

kr. 713.400.

Konkurrenter: Volvo XC70, BMW 5-serie xDrive, Mercedes E-Klasse 4Matic

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: