Mer lik storebror
Ny front, designdetaljer og nye motorer gjør nå i20 til et fullverdig medlem av den nye Hyundai-familien. Dagens utgave av i20 ble lansert i 2009. Siden den gang har fabrikken lansert fem nye modeller med klare fellestrekk. I sommer kommer "nye i20" til Norge, og ingen skal være i tvil om det genetiske opphavet. i20 produseres på Hyundais fabrikk utenfor Istanbul i Tyrkia. Fabrikken produserer i dag bare denne modellen, med en kapasitet på nærmere 100.000 biler årlig. Den norske importøren håper at rundt 1400 av disse selges her i landet. Den mest synlige endringen på den nye utgaven er fronten, med den sekskantede grillen som alle de nye Hyundai-modellene, sist nye i30, nå blir utstyrt med. Bilen kan leveres med moteriktige LED kjørelys, som både gir den et tøffere uttrykk og et mer eksklusivt preg. Med de nye designelementene har i20 lagt på seg 5,5 cm i lengden (3,0 cm foran og 2,5 cm bak), og er nå totalt 399 cm. Andre ytre mål er ikke endret fra dagens modell. Godt førermiljø Fra førerplass både ser og oppleves nye i20 som en moderne bil. Utformingen av kupeen gir en følelse av rommelighet. Men material- og fargevalget kunne med hell ha vært noe friskere - det hadde denne bilen tålt. Derimot slipper du å irritere deg over innovative og eksperimentelle løsninger. Bryterne er der du forventer å finne dem, logisk og lett tilgjengelige. Interiørdesign - og det enda mer udefinerbare begrepet kvalitetsfølelse - virket lenge som et nedprioritert område for asiatiske bilprodusenter. Nye i20 føyer seg inn i rekken av biler derfra den siste tiden som beviser at denne perioden definitivt er over. Vårt førsteinntrykk er at følelsen av kvalitet i denne bilen ikke ligger tilbake for noen av konkurrentene, uansett hvor i verden de kommer fra. Funksjoner som nå er tilgjengelige på i20 er Smartnøkkel (start-stopp knapp), automatiske lys, og vindusviskere med regnsensor. En smart og ganske stilig detalj er ryggekamera, hvor bildet vises integrert i bakspeilet når bilen settes i revers. Nye motorer I tillegg til fronten er det under panseret at i20 har gjennomgått de største endringene. Den kommer med kraftig oppgraderte motoralternativer, to bensin og to diesel. Den mest gjerrige av dem er den nyutviklede tre-sylindrede dieselmotoren på 1,1 liter og 75 hk, som har et CO2-utslipp på bare 84 g/km. Motoren den norske importøren tror vil selge best her hjemme, er på 1,2 liter og yter 85 hk. Den har i standard-versjon et CO2-utslipp på 114 g/km, eller 109 g/km med Hyundais lavutslipps-pakke, kalt "Blue Drive". Vil man ha automatgir, kommer det kun i kombinasjon med bensinmotoren på 1,4 liter og 100 hk. Denne fremstår ikke som noen racerbil, men kundegruppen som velger dette alternativet er nok ikke veldig opptatt av at den skal være det heller. På veien BilNorge har kjørt i20 på både motorveier, dårlige asfaltveier og knapt nok veier utenfor Istanbul. Selv om dette er en småbil, er det lite å utsette på vibrasjon eller støy inne i kupeen. Selv når den blir utfordret på realt vaskebrettunderlag, virker bilen godt skrudd sammen. Den er stabil på landeveien - også i hastigheter over det som er tillatt i Norge.
Konkurrenter: Toyota Yaris, VW Polo, Ford Fiesta, Skoda Fabia og Kia Rio
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |