[]
[] [firmabil.no] []

Zagato skaper BMW-drøm


Jon Winding-Sørensen



BMW har vist mange fantastiske konsepter under skjønnhetsparaden på Villa d’Este. I år måtte de hente hjelp hos Zagato.

Villa d’Este står høyt oppe på vognatrynenes snobbekalender. Skjønnhetskonkurransen på plener ned mot Comosjøen, der gamle, og noen nye, mesterverk konkurrerer, er på høyde med arrangementer som de på Goodwood og Pebble Beach.

Og eldre enn dem alle. Dit har sosieteten kommet helt fra 1929 for å vise frem de flotteste bilene sine.

Og så ble selvfølgelig øvelsen gjenopplivet, da det begynte å bli penger i gamle biler, og etterhånden har BMW overtatt hele showet. På en fantastisk fin måte – du merker nesten ikke at de er der, og her er det ikke snakk om å favorisere eget merke.

Det eneste som gjør at du aner en diskret BMW-hånd i bakgrunnen, er at BMW oftere enn noen annen har hatt en debut der. Andre biler for også lov til å debutere, men BMW har nok vært de flittigste – med eksempler som M1 Hommage og 328 Hommage. I år er de der igjen med en Coupa, men denne gangen er den tegnet av, og bygget hos Zagato. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje de har for mye å gjøre hjemme i München. Uansett, med sin BMW Zagato Coupa har de fått akkurat det de har bedt om.

Vi har jo sett noen Zagato-greier i det siste, etter at det er blåst nytt liv i denne tradisjonsrike Milano-skredderen. Det siste eksemplet sto på en AC i Genève i år

Vi ser den samme håndskriften på BMW-utgaven.

Det sies ikke noe om hva dette skallet er bygget på, men siden den er utstyrt med tyske registreringsskilt må vi jo gå ut fra at det er noe under, derfor er det veldig naturlig å tenke seg at du finner en Z4 der nede – og på en Z-bil passer det selvfølgelig bedre med Zagato enn med, si, Touring.

For det er jo Touring som er den klassiske BMW-forbindelsen i Milano. Dessuten var de innom både Michelotti og Bertone etter krigen. Men Zagato har de holdt seg unna til nå.

En liten historisk pussighet er imidlertid at dagens Zagato er gift med Marella Rivolta, datter av Piero Rivolta – han som bygde Isettaen som BMW senere overtok lisensen på (og som var en av grunnene til at BMW overlevde).

Kanskje var det fjorårets Villa d’Este premiere på Aston Martin Zagato som gjorde at BMW banket på døra hos Andrea Zagato – tredje generasjon, bestefar startet i 1919 – denne gangen.

(Saken fortsetter under video)

Han, og hans japanske designer, Nori Harada, har vært forsiktige med overveldende Zagato-fingeravtrykk her.

Ser du godt etter ser du at hønsenettingen bak BMW-nyrene ikke er det, men en samling små z’er. Noen flere Z’er finner du også spredt rundt omkring. Og taket har den typiske double bubble-utformingen som har vært et typisk Zagato-signal de siste 60 årene.  

Men spør du meg – jeg er ikke overveldet denne gangen. Men det er selvfølgelig noe med Zagatos magi.

I begynnelsen av 60-årene bygget Zagato en kort serie på Aston Martins DB4. DB4GT Zagato regnes fremdeles som en av verdens vakreste biler.

I 1991 ga Aston tillatelse til at det skulle bygges noen få rene kopier av denne bilen hos Zagato. For en ukes tid siden ble en av disse kopiene solgt på auksjon for nesten 2 millioner dollar.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: