[]
[] [firmabil.no] []

Linjelekker og nesten praktisk


Stein Pettersen



FØRSTEINNTRYKKET: Jeg sitter lavt som i en sportsbil. Hvitt skinninteriør og sjokoladebrunt skinn på dashbordet med tilsvarende farget alcantara i taket. BMW legger listen høyt når de introduserer sin sportslige 6-serie Gran Coupé.

Mercedes-Benz hadde originalen i dette segmentet med sin CLS. Audi fulgte opp med A7, Porsche må også kunne regnes inn med sin Panamera.

Veien til kundenes hjerter i denne klassen handler om å kombinere stilen til en coupé med det praktiske i en firedørers sedan.

113 millimeter lenger akselavstand enn i 6-serie coupé og cabriolet. Likevel har man klart å beholde linjer som er svært tro mot coupeen.

Interiøret er kjent fra todørsvarianten av 6-serie, med en liten ergonomisk endring som sier noe om en vridning av fokus. Både girspak og iDrive-kontrollen er flyttet for å gi plass til to store koppholdere. Sånt er viktig i USA som er et viktig marked for en slik bil.

For fire voksne
Setene er justerbare i alle tenkelige retninger, med integrerte setebelter – en liten detalj som understreker coupé-følelsen selv om du har fått to dører bak.

Inngangen til baksetene blir litt begrenset av formen på dørene. Ikke minst kanten av det rammeløse vinduet som går lenger ut enn selve døråpningen, visuelt smart, men ikke like praktisk.

Gran Coupé har også et setebelte i midten, uten at det gjør den til en reell femseter.

6-serie skal fortsatt være det sportslige alternativet til 5 og 7. Sånn sett er praktiske løsninger en bonus. Utseendet har vært viktig, og derfor har da også design fått lov til å gå foran det praktiske.

Som når det gjelder bagasjerommet - på papiret ser det bra ut med sine 460 liter. Men en ganske liten bakluke og høy lastehøyde, gjør det ikke særlig lettlastet.

Kraftplugger
Når Gran Coupé er på markedet kan kundene velge mellom to treliters rekkeseksere: Den siste generasjonen av den turbomatede bensinmotoren med 320 hestekrefter og den potente dieselen med 313 hester og friske 630 Newtonmeter.

Etter å ha kjørt begge; dieselmotoren passer overraskende godt til et sportslig image.

Godt skyv ved lave turtall og stor fleksibilitet står godt til den kombinasjonen en slik bil byr opp til.

Bensinmotoren leverer godt i 640i selvfølgelig, og skulle man ikke være fornøyd med de 320 hestene, er det jo godt å vite at det finnes en 650i også – med V8er og 407 hestekrefter.

Balansert
Plassert mellom 5- og 7-serie, og basert på begge, er det ute på veien 6-serie Gran Coupé viser seg frem.

Styringen er tett opp til perfekt vektet, slik vi er blitt vant til hos BMW, og meget presis.

Sammen med et chassis som byr på svært god balanse, gjør det at du kan angripe svingene og nyte den nesten helt nøytrale oppførselen til bilen.

Med mindre du oppfører deg helt idiotisk, er det umulig å få den til å understyre. Oppskriften med kort overheng og mest mulig vekt bak forakselen ser fortsatt ut til å gjøre jobben.

Fem ulike modi setter opp bilen. Slår du den i Sport eller Sport + kan du leke deg med kreftene i bakhjulene gjennom svingene. Litt slipp er bare deilig.

Oppsettet for 6-serie Grand Coupé er stivt, men når du setter chassiset i Comfort, eller Comfort +, får du selv med 18-tommers «runflat-dekk» langturkomfort som også, med forbehold om at vi har kjørt på søreuropeisk parkettasfalt, understrekes av et svært lavt støynivå i bilen.

 

Fakta BMW 640d Gran Coupé

Motor:

6-sylindret rekkediesel med to turboer 2993 ccm

Effekt:

230 kW (313 hk)
630 Nm v/1500 o/min.

Mål:

501/189/139 cm (L/B/H)

Akselavstand:

297cm

Egenvekt:

1790 kg uten fører

Bagasjerom:

460 liter

0-100 km/t:

5,4 sek.

Toppfart:

250 km/t.

Snittforbruk:

0,55 l/mil.

CO2-utslipp:

146 g/km.

Konkurrenter: Mercedes-Benz CLS, Audi A7, Porsche Panamera, Maserati Quattroporte

+ Linjelekker coupé med plass til fire.

- Form har rangen foran funksjonalitet.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: