[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes i luft og på hav


Jon Winding-Sørensen



Selvfølgelig kan man benytte merkevaren Mercedes-Benz i andre elementer enn på landeveien. AMG drar til sjøs og Brabus går til himmels.

AMG gikk sammen med Cigarette for å utvikle noe som både representerte merkevaren og som gikk veldig fort til sjøs. Resultatet ble en ganske oppsiktsvekkende 42-foter som så ble overlatt Ducati for å utvikles videre.

Så viste det seg at samarbeidet med Ducati ikke ville vare evig, for å si det forsiktig, så AMG gikk i gang med et tilsvarende prosjekt igjen. Men selvfølgelig måtte den nye båten være enda større og enda raskere, ellers ville det blitt litt pinlig.

Resultatet ble en 50-fots Black Series (kanskje ikke så overraskende) Marauder.

Muskler
De påstår også at den er SLS-inspirert, men der sportsbilen har en 530-hesters V-åtter, har båten to slike maskiner. Bare at disse kommer fra Mercury og er gode for 1350 hk. Hver!

Men ellers er det mye av det som preger topp-modellene fra AMG her. Svart og hvit fargeskala (hvis man kan kalle svart og hvitt for farger), nydelig Alcantara og elegante innslag av børstet aluminium.

Båten debuterte på båtutstillingen i Miami i år, tilfeldigvis samtidig som C63 AMG Black Series debuterte hos amerikanske Mercedes-forhandlere.

I lufta
Lignende underfundig timing hadde ikke Brabus da de fortalte at de har satt i gang en egen avdeling som heter Brabus Private Aviation der de pimper opp private jetfly.

I motsetning til hva de gjør på mange av de Mercedesene de tar til behandling, gjør de ikke noe med flyenes ytelse. Det dynamiske lar de være i fred.

Men de bruker all sin kunnskap om materialer og håndverk til å oppgradere disse maskinenes interiører.

Det de presenterte på Business Aviation-utstillingen i Genève nylig, var faktisk to forskjellige tjenester. Dels design og oppbygging av interiøret i helt nye fly, og dels ombygging av gamle. 

Foreløpig holder de seg til forholdsvis kompakte maskiner som Dassaults Falcon-serie, eller Bombardiers Global Express, men de sier også at de gjerne tar seg av større fly.

To trim-nivåer forteller katalogen deres om: Elegance og Sportive heter de hvis det er Bombardier vi snakker om, men det er selvfølgelig også mulig å gjennomføre helt eksklusive løsninger.

Nettverk
Brabus gjør ikke dette alene. Med seg på laget har de et stort firma som drifter en rekke av verdens executive fly, de har med seg en stor spesialist på vedlikehold og overhaling, og de har knyttet til seg et eget studio som er spesialister på firmaidentiteter og logoer (Hvordan skal vi dekorere haleroret?).

Selvfølgelig knytter Brabus forbindelsene mellom flyinnsatsen og deres egne hyper-raske landeveis-luksuskontorer. Man skal kjenne seg igjen, lover Brabus, enten man er oppe i flyet sitt eller sitter i sin 800 iBusiness Sedan.

Du skal sågar kunne ta med deg multimedia-settet ditt fra flyet og lempe det rett oppi en tilsvarende dockingstasjon i bilen.

For å gjøre bildet komplett: Brabus liker også saltvann, de har hatt sin marinedivisjon operativ i lang tid allerede.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: