AMGs potente 7-seter
For første gang har AMG lagt sine hender på den største SUVen i Mercedes-familien. Resultatet blir en av verdens mest potente 7-setere. I dag er GL 500 4Matic toppmodellen i GL-familien, men for de som syns 388 hester og 530 Newtonmeter blir for spinkelt, kommer nå AMG med løsningen. Her har de lagt sin kraftige V8 biturbo under panseret. Resultatet er imponerende 557 hestekrefter og et dreiemoment på 760 Newtonmeter. På tross av en dødvekt på nærmere 2,5 tonn gjør den null til hundre på 4,9 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til de obligatoriske 250 km/t, og den klarer seg med et snittforbruk på 1,23 liter på mila, som er svært respektabelt med slike ytelser. Påvirkelig Velger du S for Sport eller M for Manuell kobles start/stopp-funksjonen ut og girskiftene foregår ved vesentlig høyere turtall med kjappere respons. Når du girer opp, stopper tenning og innsprøyting et kort øyeblikk, noe som ifølge AMG skal gi en akustisk opplevelse. 4Matic fordeler normalt kreftene 40:60 til front- og bakhjul for å gi dynamiske kjøreegenskaper. Videre er bilen utstyrt med AMG Ride Control sportsoppheng med Airmatic – som består av luftfjæring, spesielle dempere, automatisk nivåkontroll og adaptiv demping. Komfort til sport Føreren kan selv velge mellom tre nivåer for hjulopphenget og den elektromekaniske styringen – Comfort, Sport og Sport plus. Luftfjæringen er hastighetsfølsom og reduserer bakkeklaringen samtidig som styringen strammes når farten stiger for å øke stabilitet og minske luftmotstand. Standard felger på GL 63 AMG er 21-tommere, med dekk i dimensjon 295/40 R21. Bremsene har ventilerte og perforerte skiver i dimensjon 390 x 36 mm foran og 345 x 26 mm bak. Tøffe detaljer Også interiøret er påkostet med syv skinnseter, elektrisk justerbare sportsseter med massasje foran, sportsratt med girhendler i aluminium og fire runde instrumentklokker. Utstyrsnivået er høyt, med bl.a. parkeringsassistent, Attention Assist som sjekker at du holder deg våken, intelligente bi-xenon lys, aktiv pre-crash, elektrisk soltak, sidevind-assistent og 3-sone klimaanlegg. GL 63 AMG kommer på markedet i november, og du må regne med å punge ut drøyt 2,5 millioner om du vil sikre deg et eksemplar. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |