Ny Yaris-bestselger
FØRSTEINNTRYKK: I løpet av neste år vil hybridutgaven stå for 66 prosent av Yaris-salget her i landet, tror importøren. Vi har kjørt nykommeren i Nederland denne uken. Toyota Yaris Hybrid vil være på plass hos et utvalg norske forhandlere i løpet av juli, mens de første kundene får sine biler i september. Yaris Hybrid er først ute i Toyotas offensiv for å øke antall hybridmodeller fra tre til fem. Det betyr at Prius, Auris og Prius Plug-in i løpet av høsten ikke bare får følge av Yaris Hybrid, men også av Prius+ som vi får anledning til å prøvekjøre allerede neste uke. Sistnevnte har plass til 7 seter. 40 prosent hybrid Bensinmotoren i Yaris Hybrid har en ytelse på 74 hk ved 4800 omdr./min., mens samlet ytelse når både bensin- og el-motor er i fullt arbeid, er 100 hk. I EV-modus, det vil si på ren batteridrift helt uten utslipp, har bilen en rekkevidde på 2 kilometer. Typisk Yaris Kjøremessig er det lite som skiller hybridutgaven fra den vanlige Yaris. Chassis med hjuloppheng og styring er uendret bortsett fra små justeringer i oppsettet for å kompensere for høyere vekt. Innvendig plass, også bagasjerommet, er uendret fra den vanlige Yaris. Batteripakken, som er mindre og lettere enn i Auris, får dermed plass under bagasjerom og baksete uten at lasteplassen reduseres. Godt under 200.000 Øverste nivå, kalt Style, koster fra 216.300 kroner, og inneholder blant annet tåkelys, avkjølt hanskerom og høydejusterbart passasjersete foran. Navigasjon koster ca. 6000 kroner, og er ekstrautstyr på alle nivåer.
Konkurrenter: Med hybrid: Honda Jazz. Uten hybrid: VW Polo, Ford Fiesta, Kia Rio.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |