A3 i tredje potens
Førsteinntrykk: Vi har kjørt Audis nye utfordrer i Golf-klassen. Den ser kanskje ikke revolusjonerende ut, men A3 er ny tvers gjennom. Audi ønsker å beholde sin tetposisjon i dette segmentet, men nye konkurrenter gjør det stadig mer krevende. I fjor lanserte BMW sin nye 1-serie, og snart kommer en ny Mercedes A-Klasse og ikke minst, en bil det knyter seg stor spenning til, Volvo V40. Nye A3 er ganske lik forgjengeren i størrelse, men en litt strukket akselavstand sørger for mer plass til passasjerer og bagasje. Vekten er redusert med inntil 80 kg takket være bruk av aluminium i karosserideler og motorblokk. Interiøret med myke materialer gir et godt kvalitetsinntrykk, og det som ser ut som metall, er det - som for eksempel ringene rundt luftdysene. Oversiktlig Seter og ratt har godt med justeringsmuligheter, så det er lett å finne seg til rette i førerstolen. A3-kunder kan velge mellom tre utstyrsnivåer, der Attraction er rimeligste nivå, Ambition det mest sportslige og Ambiente det mest luksuriøse. I første omgang er det kun modellen med tre dører som lanseres – de som vil ha en femdørs Sportback må vente til neste vår. Det tar også noen måneder før motorutvalget er komplett, men den norske importøren forventer at tre motorer vil stå for mesteparten av salget - 1,2 TFSI med 105 hk, 1,4 TFSI med 140 hk og 1,6 TDI med 105 hk. Foredlet Vi startet vår prøvekjøring i en 1,6 TDI med 105 hk. Dette er i dag bestselgeren i Norge. I nye A3 får den et forbruk på respektable 0,38 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 99 g/km. Dieselmotorene har fått tøff konkurranse fra moderne bensinmotorer de siste årene. Minste bensinmotor, 1,2 TFSI med 105 hk var ikke tilgjengelig under lanseringen, men vi kjørte en spennende nykommer – 1,4 TFSI COD med 140 hk. På to sylindre Med et dreiemoment på 250 Newtonmeter over et stort register er dette en motor som er svært godt egnet for A3 og som bør overbevise mange om å velge bensin fremfor diesel. De første modellene av nye A3 kommer til Norge i september. Utvalget av motorer og drivlinjer vil øke i tiden fremover, og i 2014 lover Audi å lansere en A3 Plug-in Hybrid. Prisene er ikke fastlagt, men importøren gir følgende estimater:
(Med forbehold om endringer i tekniske data og pris) Konkurrenter: BMW 1-serie, Lexus CT 200h, Mercedes A-Klasse*, Volvo V40* * Nye modeller høsten 2012 Artikkel fra www.firmabil.no URL: |