[]
[] [firmabil.no] []

A3 i tredje potens


Terje Ringen



Førsteinntrykk: Vi har kjørt Audis nye utfordrer i Golf-klassen. Den ser kanskje ikke revolusjonerende ut, men A3 er ny tvers gjennom.

Audi ønsker å beholde sin tetposisjon i dette segmentet, men nye konkurrenter gjør det stadig mer krevende. I fjor lanserte BMW sin nye 1-serie, og snart kommer en ny Mercedes A-Klasse og ikke minst, en bil det knyter seg stor spenning til, Volvo V40.

Nye A3 er ganske lik forgjengeren i størrelse, men en litt strukket akselavstand sørger for mer plass til passasjerer og bagasje. Vekten er redusert med inntil 80 kg takket være bruk av aluminium i karosserideler og motorblokk.

Interiøret med myke materialer gir et godt kvalitetsinntrykk, og det som ser ut som metall, er det - som for eksempel ringene rundt luftdysene.

Oversiktlig
Dashbordet er meget ryddig siden det meste av innstillinger foretas via MMI-panelet som er koblet til en skjerm øverst på dashbordet.

Seter og ratt har godt med justeringsmuligheter, så det er lett å finne seg til rette i førerstolen. A3-kunder kan velge mellom tre utstyrsnivåer, der Attraction er rimeligste nivå, Ambition det mest sportslige og Ambiente det mest luksuriøse.

I første omgang er det kun modellen med tre dører som lanseres – de som vil ha en femdørs Sportback må vente til neste vår.

Det tar også noen måneder før motorutvalget er komplett, men den norske importøren forventer at tre motorer vil stå for mesteparten av salget - 1,2 TFSI med 105 hk, 1,4 TFSI med 140 hk og 1,6 TDI med 105 hk.

Foredlet
Under den internasjonale presselanseringen på Mallorca fikk vi anledning til å prøvekjøre et utvalg av motorer. Generelt virker A3 godt støydempet. Den er mer sportslig enn dagens modell, samtidig som komforten er godt ivaretatt.

Vi startet vår prøvekjøring i en 1,6 TDI med 105 hk. Dette er i dag bestselgeren i Norge. I nye A3 får den et forbruk på respektable 0,38 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 99 g/km.

Dieselmotorene har fått tøff konkurranse fra moderne bensinmotorer de siste årene. Minste bensinmotor, 1,2 TFSI med 105 hk var ikke tilgjengelig under lanseringen, men vi kjørte en spennende nykommer – 1,4 TFSI COD med 140 hk.

På to sylindre
«COD» står for «Cylinder on Demand» og indikerer at to av fire sylindre deaktiveres når belastningen på motoren er liten.

Med et dreiemoment på 250 Newtonmeter over et stort register er dette en motor som er svært godt egnet for A3 og som bør overbevise mange om å velge bensin fremfor diesel.

De første modellene av nye A3 kommer til Norge i september. Utvalget av motorer og drivlinjer vil øke i tiden fremover, og i 2014 lover Audi å lansere en A3 Plug-in Hybrid.

Prisene er ikke fastlagt, men importøren gir følgende estimater:

Modell

Est. Pris

Lansering

A3 1,2 TFSI 105 hk

kr 260.000

Febr. ‘13

A3 1,4 TFSI 122 hk

kr 280.000

Sept. ‘12

A3 1,4 TFSI 140 hk COD

kr 295.000

Des. ‘12

A3 1,8 TFSI 180 hk

kr 345.000

Nov. ‘12

A3 1,8 TFSI 180 hk Quattro S tronic

kr 415.000

Nov. ‘12

A3 1,6 TDI 105 hk

kr 270.000

Nov. ‘12

A3 2,0 TDI 150 hk

kr 295.000

Sept. ‘12

A3 2,0 TDI 150 hk Quattro

kr 335.000

Des. ‘12

Fakta Audi A3 1,4 TFSI 140 hk (COD)

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1395 ccm.

Effekt:

103 kW (140 hk) v/5000-6000 o/min.
250 Nm v/1400-4000 o/min.

LxBxH:

424 x 178 x 142 cm.

Akselavstand:

260,1 cm.

Egenvekt m/fører:

1250 kg.

Bagasjerom:

365-1100 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

8,5 sek.

Toppfart:

212 km/t.

Snittforbruk:

0,47 l/mil.

CO2:

109 g/km.

Pris:

ca. kr. 295.000.

(Med forbehold om endringer i tekniske data og pris)

Konkurrenter: BMW 1-serie, Lexus CT 200h, Mercedes A-Klasse*, Volvo V40*

* Nye modeller høsten 2012


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: