[]
[] [firmabil.no] []

Nå er nye D-Max her


Tekst&foto: Haakon Førde.



VAREBIL: Fra Thailand til Hadeland. Europapremieren for venstrerattede D-Max sto faktisk i et grustak ved Eggemoen.

JEVNAKER: Da vi skrev om D-max sist var det fra andre siden av jordkloden.
 
Men nå, selv midt i juni er det smak av 17. mai-stemning på Thorbjørnrud Hotell. Flaggene vaier og et 20-talls splitter nye D-Maxer pynter opp den dypgrønne hagen ved Randsfjorden.
 
Ja, selv Isuzus europasjef Mr. Koichi Inoue stakk en tur innom for å bivåne premieren. Og samtidig for å overrekke ny direktørbil til Frank Dunvold i RSA, som nå kjører en Trooper Edition med fem seter og hvite skilt. - Min nye SUV! smiler Dunvold fornøyd (bilde i karusell).
 
Mye for pengene
La oss kort rekapitulere: Isuzu lanserte D-Max i 2002, men det var først i 2007 den kom til Norge. De neste fem årene ble det solgt 2.800 D-Max til norske kunder – nok til en tilnærmet permanent 2. plass på pickupstatistikken. Men om det går som importøren RSA vil, kommer salgstakten til å dobles (se egen sak).
 
De fleste av modellene Steinar Dokken (innledende bilder) kommer til å selge, kanskje hele 75 prosent, er doublecab-utgaver (20.000 kr. ekstra) med automatgir (20.000 kr. ekstra) og exclusive utstyrspakke (10.000 kr. ekstra) til 349.900 kroner ink. mva. Og mitt førsteinntrykk er av MYE bil for pengene.
 
Jeg hopper inn i første og beste bil med fire dører, automatgir, elektrisk justerbare skinnseter, integrert musikkanlegg og full pakke. Det moderne interiøret har fortsatt mye hardplast, men nytt sete og interiørlayout gjør sittekomforten bedre. 
 
Ute på landeveien mot Hønefoss kommer godfølelsen fort. Likevel, dette er fortsatt en pickup på (forsterket) stigeramme med bladfjærer bak, ikke enn selvbærende SUV med uavhengig fjæring. Man merker det på måten slag fra underlaget formidles gjennom rammen. Til gjengjeld er bakakselløsningen ny, nå ligger fjærene over akselen, med de fordelene det gir.
 
Svær bil blitt
Nye D-Max er blitt en stor bil, nå hele 530 cm i begge cab-utgavene, og samtidig med øket akselavstanden til 310 cm. Det gir økt plass både på planet og inni bilen.
 
Under panseret finner vi en ny 2,5 liters Euro 5 motor med 163 hk. Selv om ytelsen er uendret, er dreiemomentet økt fra 360 Nm til 400 Nm. Forbruket redusert til 0,74 liter pr mil, mot 0,84 liter i dag, mens CO2-utslippet er kuttet fra 222 g/km til 194 g/km (6-trinns manuell).
 
Nå er det femtrinns automat jeg kjører, men også der er CO2-utslippet moderat – i det minste målt mot forgjengeren. Den nye motoren akselerer pent, om ikke dramatisk.
 
Automatkassen jobber bra både på landeveien, med voldsom hang til å slippe seg ned til 700 omdreininger straks det ikke trengs motorkraft. Men også ute på crossbanen vi leker oss på. Bilen har traction (og ESP), og med lavgirserien innkoblet må man være veldig dum for å sitte fast.
 
Konstruert for fem stjerner
ESP, ja. Og sterkere cabin. Og doble airbags foran, sideairbags i setene og airbaggardiner lange alle siderutene. Ja, selv fotgjengersikkerhet er prioritert med færre utstikkende punkter i fronten.
 
- Bilen er konstruert for fem stjerner i Euro NCAP, forteller Frank Dunvold. - Med de siste strenge kravene fra i år tror han likevel det kan hende den ender på fire stjerner.
 
Uansett om det blir 4 eller 5 stjerner, så bidrar nye D-Max til en vesentlig heving av sikkerhetsnivået i dagens generasjon pickuper. Se også Euro-NCAP-tabell på side 16.
 
Fakta: Isuzu D-Max 2,5 Double Cab 5tr aut 165 hk
Motor: 4-syl. rekkediesel 2499 ccm, 120 kW (163 hk) v/3600 o/min, 400 Nm
LxBxH: 530 x 186 x 180 cm
Akselavstand: 310 cm.
Egenvekt m/fører: 2025 kg.
Oppgitt nyttelast: 1050 kg.
Maks tilhengervekt: 3000 kg.
Lasteplan lengde: 155 cm.
0-100 km/t: ukjent
Toppfart: 175 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,84 l/mil. (5-trinns automat)
CO2: 220 g/km (5-trinns automat)
Pris innstegsmodell: 299.900 kroner (ink. mva.)
Pris kjørt modell: 349.900 kroner (ink. mva.)
Til Norge: Juni 2012
 

Les mer i førstkommende YrkesBil!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: