[]
[] [firmabil.no] []

Den største Prius


Trygve Bæra
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: I september lanseres Toyota Prius+ Seven, en hybrid stasjonsvogn med plass til sju. Vi har kjørt bilen i Østerrike og Slovakia.

Toyotas store hybrid, Prius+ – les Prius pluss – med tre seterader og 8 cm større akselavstand enn på den vanlige Prius, kan vise til et CO2-utslipp på 96 g/km.

Biler leveres til de første norske kundene i september. Fra september og ut året har Toyota Norge kalkulert med 1000 biler, mens målet for 2013 er at det skal selges 1400 eksemplarer av nykommeren.

Prius+ er navnet som brukes på de fleste markeder, men for å signalisere antall seter tydelig har den norske importøren valgt navnet Prius+ Seven. Dessuten bruker ikke Toyota betegnelsen stasjonsvogn på sin nykommer. De kaller den MPV, Multi Purpose Vehicle.

Begrenset plass
Toyotas MPV-betegnelse kan forsvares med tanke på at sete- og bagasjefleksibiliteten så absolutt er til stede, og de tre setene i andre seterad kan skyves individuelt i lengderetningen.

Som femseter, med de to bakerste setene nedfelt i gulvet, har bilen et velvoksent bagasjevolum på 535 liter. Med alle sju seter i bruk er det fortsatt 200 liters bagasjevolum, men i dette volumet er brønnen under gulvet regnet med.

Brønnen er allerede delvis okkupert av bagasjeskjuleren/gardinen, som nødvendigvis må legges et sted når det skal sitte personer i de to bakerste setene. Dermed er reelt lastevolum redusert til ca 150 liter.

Smart batteripakke
Nykommeren er ikke en el-bil med tunge batterier som gir ekstra tyngde bak, i stedet har Toyota satset på litium-ion-batterier.

Hele pakken består av 56 celler og veier bare 34 kg – og den er plassert på et sted som er helt nøytralt når det gjelder over- eller understyring, nemlig midt i bilen under midtkonsollen.

Litium-ion-batteriene krever 50 prosent mindre volum enn nikkel-metall-hydrid-batteriene som sitter i den vanlige Prius.

Nytt bakhjulsoppheng
Kjøredynamikken er forbedret, på grunn av modifisert hjuloppheng både foran og bak og fordi karakteristikken på den hastighetsavhengige elektriske styreservoen er justert i samsvar med at bilen er 125 kg tyngre og 15,5 cm lengre enn den vanlige Prius.

Den største endringen finner vi i utformingen av støtdempere og fjæring bak for å oppnå størst mulig bagasjerom, for eksempel er øvre festepunkt på støtdemperne plassert 42 mm lavere.

Tre utstyrsnivåer
Basisnivået, Advance, inneholder mange fornuftige detaljer, men mangler en så vesentlig detalj som varme i forsetene. De fleste forventes å velge Executive, hvor vi blant annet finner ryggekamera, head-up-display på frontruta samt JBL-lydanlegg.

På toppnivået, Premium, følger LED hovedlys, 17-tommers alufelger, DAB-radio og automatisk parkeringssystem med på lasset.

FAKTA Toyota Prius+ Seven Premium

Motor:

4-syl. bensin, 1798 ccm (99 hk)
samt el-motor og litium-ion-batterier

Samlet effekt:

100 kW (136 hk)
207 Nm

Mål:

461,5 x 177,5 x 157,5 cm (L/B/H)

Akselavstand:

278 cm

Egenvekt m/fører:

1580 kg

Bagasjevolum:

200-535 liter

Aks. 0-100 km/t:

11,3 sek.

Toppfart:

165 km/t

Snittforbruk:

0,43 l/mil

CO2-utslipp:

96 g/km

Pris fra:

kr 311.900

Pris Premium:

kr 374.900

Lansering i Norge:

September

Konkurrenter: Mange (uten hybrid): VW Touran, Mazda5, Opel Zafira, Ford Grand C-Max, Peugeot 4008, Renault Grand Scenic, Citroën C4 Picasso.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: