[]
[] [firmabil.no] []

Du blir sett i BMW Z4


Terje Ringen
Tekst og foto



NETTKJØRT: Langt panser og smekre linjer. Du får beundrende blikk når du kjører BMW Z4.

I Norge har salget av BMW Z4 vært begrenset til 15-20 nye biler i året - ikke upåvirket av en startpris på drøyt en halv million kroner.

Men nå er de to minste sekserne byttet ut med effektive, firesylindrede motorer, og dermed synker innstegsprisen med ca. 100.000 kroner, og bilen blir oppnåelig for en noe større målgruppe.

Fra to til en
Mens første generasjon Z4 besto av to karosserivarianter - cabriolet og coupé - ble disse smeltet sammen til ett karosseri, cabriolet med automatisk hardtop, på andre generasjon.

BMW har kommet opp med en smart takløsning som gjør at bilen tar seg like godt ut enten man kjører åpent eller lukket. Den har ikke en utpreget høy bakstuss, slik man ofte ser på biler med automatisk hardtop.

En ulempe med slike tak er selvsagt at de stjeler en vesentlig del av bagasjerommet når man vil kjøre åpent. Og støydempingen er ikke like effektiv som i en coupé med en stivere og mer polstret takkonstruksjon.

Det merker man godt selv i relativt moderate hastigheter på norsk motorvei, der er støynivået ubehagelig – en av de få negative sidene til Z4. Når du kjører åpent glemmer du slike bagateller – da er det mer plagsomt at bonden nettopp har spredd møkk på jordet sitt.

Fra seks til fire
Z4 leveres nå i fire motorstørrelser, som sDrive 20i, 28i, 35i og 35is. De to første har firesylindrede motorer med TwinPower Turbo-teknologi på henholdsvis 184 og 245 hestekrefter.

Den sekssylindrede sDrive35i byr på 306 hk, mens toppmodellen, sDrive35is har 340 hester. BMW har foreløpig ikke falt for fristelsen til å legge en dieselmotor under det lange panseret, slik Mercedes har gjort på konkurrenten SLK.

«Vår bil» var en 20i, kombinert med Sportsautomat. Og la det være nevnt - har du kjørt en Z4 med rekkesekser, slik jeg gjorde på den internasjonale lanseringen for noen år siden, så savner du snerret fra denne når du trår flatt jern, og den rolige brummingen når bilen går på tomgang.

BMWs avanserte turboteknologi sørger imidlertid for at du har tilstrekkelig med krefter og et behagelig bunndrag over et stort register.

Klikk-klakk
Selv kollegaen som synes det er helt feil med automatgir i sportsbiler, må medgi sin entusiasme for den kjappe og presise kassen, spesielt når skiftene foretas manuelt med spakene på rattet.

Bak det tykke skinnrattet er det lett å finne seg til rette i sportsseter med regulerbar sidestøtte i både rygg og sete. Instrumentene er lettleste, og alle betjeningsorganer sitter der de skal for erfarne BMW-sjåfører.

De fleste innstillinger foretas via kontrollenheten (iDrive) på midtkonsollen og leses av på en stor skjerm på toppen av dashbordet. Herfra styrer du det meste.

Allrounder
Du vil oppleve at Z4 oppfyller dine krav til kjøreopplevelse – den har nemlig stor spennvidde med hensyn til egenskaper når du skifter mellom maks komfort og maks sportslighet. Og du kan velge individuelle innstillinger som passer din kjørestil og dagsform.

Takket være et tak du alltid har med, og et noenlunde akseptabelt bagasjerom, vil nok en del akseptere Z4 som en helårsbil. Man kan jo alltids leie en annen bil de helgene man skal ha med seg noen, eller bestille en budbil for å kjøre hjem varene.

Man er godt synlig i trafikkbildet i en Z4, spesielt om man velger et knallrødt eksemplar slik vi gjorde. Men du verden for en flott kjøreopplevelse den gir deg på solrike vår- og sommerdager.

Jeg skjønner godt dem som inngår kompromisser i 9 måneder for å nyte de 3 siste.

FAKTA BMW Z4 sDrive20i Sportsautomat

Motor:

4-syl. rekkemotor, 1997 ccm.

Effekt:

135 kW (184 hk) v/ 5000 o/min.
270 Nm v/1250-4500 o/min.

Mål:

424 x 179 x 129 cm (L/B/H)

Akselavstand:

249,6 cm.

Egenvekt:

1395 kg.

Aks. 0-100 km/t:

6,9 sek.

Toppfart:

235 km/t.

Snittforbruk:

0,68 l/mil.

CO2-utslipp:

159 g/km.

Pris fra:

kr 477.900

Pris som prøvekjørt:

kr 639.690

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: