[]
[] [firmabil.no] []

Akkurat passe i30


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: Den nye Hyundai i30 er ingen prangende statusbil. Derimot er den en fornuftig bruksbil som gir mye for pengene.

Hyundai har fått godt fotfeste i Norge i løpet av forholdsvis kort tid – det er bare 20 år siden merket debuterte på norske skilter, da importen startet våren 1992.

Den første omtalen i bladet Bil av europeisk introduksjon av Hyundai finner vi i en reportasje fra Genève-utstillingen i 1990, mens den første prøvekjøringen i Norge – av Hyundai Pony – finnes i Bil nr. 10 i 1992.

Europeisk bil
For den som av en eller annen grunn måtte være skeptisk til «Made in Korea»: Det er ikke mye koreansk igjen i denne nye utgaven av i30. Bilen er utviklet i Europa og produseres i Tsjekkia.

Hyundai i30 har felles plattform med Kia Cee’d, men overraskende mange detaljer skiller de to.

En ting er eksteriørdesignen, som tydelig plasserer i30 i familie med storebror i40. En annen ting er instrumentene, som er lettleste og betjeningsvennlige, men som faktisk er enda større og tydeligere i Cee’d.

Krever turtall
Motorprogrammet er ikke helt identisk på i30 og Cee’d. Hos Hyundai kan du velge 1,4- eller 1,6-liter bensinmotor med henholdsvis 100 og 120 hk, samt en 1,6-liter dieselmotor med 110 hk.

Det er sistnevnte vi kjører her, og dette er en «moderne» dieselmotor, i den forstand at den har en karakteristikk som tidligere var typisk for bensinmotorer. Den har nemlig lite å by på ved lave turtall.

Ligger du på landeveien i sjettegir med et turtall på 1200 o/min., må du gire ned både ett og to hakk hvis du får behov for å akselerere.

Det teoretiske forbruket ligger på beskjedne 0,41 liter/mil, med et tilhørende CO2-utslipp på 108 g/km. Vår kjøring, som inneholder en god blanding av by- og langkjøring, ender med et gjennomsnittlig forbruk på 0,53.

Tillatt tilhengervekt med denne motoren er 1500 kg, mens bensinmotoren med tilsvarende slagvolum og 120 hester, må begrense seg til å trekke 1300 kg.

Komfort fremfor sport
Kjøremessig viser i30 seg frem med et kompetent chassis, hvor hjuloppheng og fjæring har et oppsett som ligger på den komfortable siden. Styrefølelsen kunne vært bedre, det vil si at heller ikke styringen er lagt i sportslig retning.

Kjøreegenskapene matcher mange av konkurrentene, selv om bilen på dette punktet ikke når helt opp til verken den klasseledende Ford Focus eller VW Golf. Vi gir bilen stempelet «meget akseptabel» både når det gjelder kjørekomfort og sittekomfort.

Fem stjerner
Sikkerheten er godt ivaretatt, og resultatet i den ferske kollisjonstesten hos EuroNCAP ble god poengscore og fem av fem stjerner.

Utstyrsnivå Premium på vår prøvebil betyr at den har det meste som står på listen, blant annet finner vi automatisk klimaanlegg, regnsensor, 17-tommers alufelg, delskinn i setene, parkeringssensor foran og bak, navigasjonssystem samt adaptive frontlys med xenon.

Premium inkluderer også et ryggekamera med god bildekvalitet, et kamera som er skjult og beskyttet bak Hyundai-logoen på bakluka, og som dukker frem når reversen legges inn. Dessuten har bilen takvindu som stjeler noe av høyden i baksetet.

Alt i alt er Hyundai i30 en bil som er «akkurat passe» for kundene som ikke trenger den mest rommelige plassen og som heller ikke søker de mest utfordrende dynamiske kjøreegenskapene. Dette er så absolutt en bil hvor det passer å bruke begrepet «mye bil for pengene».

FAKTA Hyundai i30 1.6 CRDI Premium

Motor:

4-syl. diesel, 1582 ccm

Effekt:

81 kW (110 hk) v/4000 o/min.
260 Nm v/1900-2750 o/min.

Mål:

430 x 178 x 147 cm (L/B/H)

Akselavstand:

265 cm

Egenvekt m/fører:

1365 kg

Bagasjevolum:

378 liter

Aks. 0-100 km/t:

11,5 sek.

Toppfart:

185 km/t

Snittforbruk:

0,41 l/mil

CO2-utslipp:

108 g/km

Pris fra:

kr 229.950

Pris som prøvekjørt:

kr 265.950

Konkurrenter: Kia Cee’d, VW Golf, Ford Focus, Opel Astra med flere.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: