[]
[] [firmabil.no] []

Gjerrig familiebil


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: Renault Grand Scenic, med sju seter, og femseteren Scenic har begge fått en ansiktsløftning og mer drivstoffeffektive motorer.

De to søsknene Scenic og Grand Scenic har fått en ansiktsløftning som på utsiden gir seg utslag i en ny front i tråd med Renaults nye formspråk, og med tidstypiske LED-markeringslys lavt plassert. Dessuten har de nye baklyktene ulik design på de to modellene.

Nøysomme motorer
Under skallet er det først og fremst to nye og gjerrige dieselmotorer som gjør susen. Den minste, 1,5-liters diesel med 110 hester, leveres i Scenic i kombinasjon med enten sekstrinns manuelt gir eller elektronisk styrt EDC-kasse.

Det er spesielt den manuelle varianten, som er utstyrt med start&stopp, som kan vise til et så lavt CO2-utslipp som 105 g/km.

Storebror kan leveres med enten den samme 1,5-literen eller en 1,6-liter med 130 hester. Den er kombinert med sekstrinns manuell girkasse og start&stopp, og kan vise til et CO2-utslipp på respektable 114 g/km. Dette er 20 prosent lavere enn på den tidligere 1,9-literen.

Komfortabelt oppsett
Begge bilene er lettkjørte, og de er i større grad satt opp for komfort enn for sportslig kjøring.

Selv Grand Scenic er oversiktlig og lett å håndtere i trafikken, men ved parkering er ryggekameraet greit å ha. På landeveien merkes det at Grand Scenic er en større bil, ved at den er følsom for sidevind.

Med denne oppgraderingen innfører Renault det såkalte Visio-systemet på begge modellene. Dette innebærer to separate elektroniske hjelpesystemer: Filskiftevarsler som trer i kraft hvis sjåføren vingler over til et annet kjørefelt, samt automatisk fjernlys, det vil si hovedlys som automatisk skifter mellom fjern- og nærlys.

Sistnevnte tar det litt tid å venne seg til. Det hendte at vi overstyrte systemet fordi vi syntes at det dimmet ned lyset for sent i forhold til møtende trafikk.

Teflonbehandlet
En detalj som barnefamilier vil sette pris på, er at bilene kan leveres med teflonbehandlede setetrekk. Is, sjokolade og annet søl er lettere å fjerne og setter ikke så lett flekker. Dette er et greit alternativ til skinnseter.

Våre prøvebiler har høyeste utstyrsnivå, kalt Dynamique Style, som inneholder blant annet bi-xenon lys, det nevnte Visio-systemet, cruise control, håndfri nøkkelkort, navigasjonssystem og parkeringssensorer foran og bak samt ryggekamera.

FAKTA Renault Scenic 1.5 dCi Dynamique Style

Motor:

4-syl. diesel, 1461 ccm

Effekt:

81 kW (110 hk) v/4000 o/min.
240 Nm v/1750 o/min.

Mål:

437 x 184,5 x 164 cm (L/B/H)

Akselavstand:

270,2 cm

Egenvekt m/fører:

1460 kg

Bagasjevolum:

437 liter

Aks. 0-100 km/t:

12,5 sek.

Toppfart:

180 km/t

Snittforbruk:

0,41 l/mil

CO2-utslipp:

105 g/km

Pris fra:

kr 289.900

Pris som prøvekjørt:

kr 312.400

Konkurrenter: Ford C-Max, Mercedes-Benz B-Klasse med flere.

FAKTA Renault Grand Scenic 1.6 dCi Dynamique Style

Motor:

4-syl. diesel, 1598 ccm

Effekt:

96 kW (130 hk) v/4000 o/min.
320 Nm v/1750 o/min.

Mål:

457 x 184,5 x 167 cm (L/B/H)

Akselavstand:

277 cm

Egenvekt m/fører:

1600 kg

Bagasjevolum:

564 liter

Aks. 0-100 km/t:

11,1 sek.

Toppfart:

195 km/t

Snittforbruk:

0,44 l/mil

CO2-utslipp:

114 g/km

Pris fra:

kr 309.900

Pris som prøvekjørt:

kr 364.900

Konkurrenter:VW Touran, Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer, Peugeot 5008, Citroën Grand C4 Picasso og nykommeren Toyota Prius+ Seven.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: