Gjerrig familiebil
NETTKJØRT: Renault Grand Scenic, med sju seter, og femseteren Scenic har begge fått en ansiktsløftning og mer drivstoffeffektive motorer. De to søsknene Scenic og Grand Scenic har fått en ansiktsløftning som på utsiden gir seg utslag i en ny front i tråd med Renaults nye formspråk, og med tidstypiske LED-markeringslys lavt plassert. Dessuten har de nye baklyktene ulik design på de to modellene. Nøysomme motorer Det er spesielt den manuelle varianten, som er utstyrt med start&stopp, som kan vise til et så lavt CO2-utslipp som 105 g/km. Storebror kan leveres med enten den samme 1,5-literen eller en 1,6-liter med 130 hester. Den er kombinert med sekstrinns manuell girkasse og start&stopp, og kan vise til et CO2-utslipp på respektable 114 g/km. Dette er 20 prosent lavere enn på den tidligere 1,9-literen. Komfortabelt oppsett Selv Grand Scenic er oversiktlig og lett å håndtere i trafikken, men ved parkering er ryggekameraet greit å ha. På landeveien merkes det at Grand Scenic er en større bil, ved at den er følsom for sidevind. Med denne oppgraderingen innfører Renault det såkalte Visio-systemet på begge modellene. Dette innebærer to separate elektroniske hjelpesystemer: Filskiftevarsler som trer i kraft hvis sjåføren vingler over til et annet kjørefelt, samt automatisk fjernlys, det vil si hovedlys som automatisk skifter mellom fjern- og nærlys. Sistnevnte tar det litt tid å venne seg til. Det hendte at vi overstyrte systemet fordi vi syntes at det dimmet ned lyset for sent i forhold til møtende trafikk. Teflonbehandlet Våre prøvebiler har høyeste utstyrsnivå, kalt Dynamique Style, som inneholder blant annet bi-xenon lys, det nevnte Visio-systemet, cruise control, håndfri nøkkelkort, navigasjonssystem og parkeringssensorer foran og bak samt ryggekamera.
Konkurrenter: Ford C-Max, Mercedes-Benz B-Klasse med flere.
Konkurrenter:VW Touran, Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer, Peugeot 5008, Citroën Grand C4 Picasso og nykommeren Toyota Prius+ Seven. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |