[]
[] [firmabil.no] []

Ansiktsløft for BMW X1


Trygve Bæra



FØRSTEINNTRYKK: Med lett ansiktskirurgi, oppgradert førermiljø og billigere innstegsmodell er X1 rett rundt hjørnet. Vi har kjørt den i Tyskland denne uken.

Etter at første generasjon BMW X1 er levert i 275.000 eksemplarer, er det tid for en oppgradering. En foranledning er at BMWs minste X-modell er nær lansering i USA.  

 
Utvendig finner vi en ny front med større lakkerte flater, nye lykter med LED-kjørelys, mindre plast i lavere områder, blinklys integrert i speilhusene samt mer markert skliplate bak. Dessuten leveres bilen i fire nye farger.
 
Åttetrinns automat
Drivsystemet er uendret, det vil si at bilen leveres med enten bakhjulsdrift, kalt sDrive, eller firehjulsdrift, kalt xDrive. Alle motorvarianter kombineres som standard med 6-trinns manuelt gir.
 
Alternativt kan alle motorene, bortsett fra på noen av sDrive-utgavene, leveres med 8-trinns automat – en automat som kan vise til lavere forbruk enn med manuell kasse på flere av motoralternativene.
 
I interiøret finner vi en mer førerorientert senterkonsoll samt mer påkostede overflater og betjeningsorganer. Alt i alt fremstår førermiljøet som mer premium enn på første generasjon.
 
Kjører som før
Under vårt første møte med nykommeren i Tyskland, fikk vi forsikringer om at det ikke hadde skjedd endringer i hjuloppheng og fjæring. Her må vi legge til at det ble gjort en justering på disse detaljene for et års tid siden, da chassiset ble lagt i noe mer komfortabel retning.
 
Styringen er også beholdt uendret. Selv om kjøredynamikken ikke er like rendyrket som i 1-serie, er det vanskelig å vippe X1 av tronen som kongen av kjøreegenskaper blant kompakt-SUV’ene. Bilen har en fin balanse mellom sportslighet og komfort.
 
Kjøremessig er det altså ingen forskjell fra forgjengeren – bortsett fra at du har færre krefter å dra på med i innstegsmodellen. Nå starter nemlig motorprogrammet med sDrive 16d, en 2,0-liters dieselmotor med 116 hester og et dreiemoment på 260 Newtonmeter.
 
Prisene for denne starter på 339.500 kroner, nesten 35.000 kroner lavere enn på neste variant, som er sDrive 18d med 136 hester.
 
Effektive motorer
Mest imponerende når det gjelder forbruk og utslipp er sDrive 20d EfficientDynamics Edition. Med en ytelse på 163 hk og et imponerende moment på 380 Nm kan maskineriet vise til et gjennomsnittsforbruk på 0,45 l/mil og et tilhørende CO2-utslipp på 119 g/km.
 
Dette betyr ikke at den er noen sinke, for null-til-hundre gjøres unna på akseptable 8,3 sekunder, mens toppfarten er 215 km/t.
 
Forhandlerne vil ha biler på plass i siste uken i juli, mens levering til kunder skjer fra august. Salgsmålet for nykommeren hos BMW Norge er 1200 i år. Hovedandelen vil fortsatt ligge på diesel. Hittil har i underkant av 15 prosent av X1-salget vært sDrive, dette forventes å øke litt med den nye innstegsmodellen.

FAKTA BMW X1 xDrive 18d

Motor:
4-syl. diesel, 1995 ccm
Effekt:
100 kW (136 hk) v/4000 o/min.
320 Nm v/1750-2750 o/min.
Mål:
447 x 180 x 154,5 cm (L/B/H)
Akselavstand:
276 cm
Egenvekt m/fører:
1640 kg
Bagasjevolum:
420 liter
Aks. 0-100 km/t:
9,9 sek.
Toppfart:
195 km/t
Forbruk blandet kjøring:
0,55 l/mil
CO2-utslipp:
144 g/km
Pris fra:
kr 339.500
Pris som prøvekjørt:
kr 416.100
Lansering i Norge:
August
 
Konkurrenter: Mange kompakt-SUV, men blant premium-merkene er det bare Audi Q3.
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: