Volvo satser på elefanthukommelsen
INTELLGENT CRUISECONTROL: Mens konkurrentene satser på GPS og kartdata, satser Volvo på å måle bakkene selv. Morsom navn, forresten: I-See… Scania og Daimler har begge lansert sine systemer der hastighetsholderen jobber mer intelligent i forhold til terrenget. Desto mer informasjon bilens computer har om kommende utfor- eller oppoverbakker, desto mer intelligent kan den justere motoreffekt og hastighet. I beste fall kan man spare mellom 3 og 5 prosent diesel på en gitt strekning. Men hvor de to forannevnte har valgt å stole på kartdata, velger Volvo heller å måle bakkene selv mens man kjører - slik at bilen vet hva som kommer neste gang man kjører samme strekning. I-See, som systemet heter, er koblet til helningssensoren i girkassen, og samler inn informasjon om topografien digitalt. I følge Volvo har systemet kapasitet til å huske rundt 4000 bakker eller rundt 5000 kilometer. Sett fra et sjåfør- og økonomisynspunkt synes de forskjellige systemene å gjøre akkurat det samme. Det interessante spørsmålet er derfor: Hvorfor i all verden har Volvo valgt en tilsynelatende langt mer tungvint løsning? Siden systemet ikke er avhengig av kart, er det mer pålitelig, siden det alltid innhenter den aller nyeste informasjonen, opplyser Hayder Wokil, produktsjef hos Volvo Trucks. I forhold til Scania, men på linje med Mercedes, har Volvo en viss fordel gjennom sitt frirullesystem. - Det er muligheten til å trille i fri som gjør systemet så enestående», legger han til. Når lastebilen triller, brukes det så godt som null drivstoff. Men for å kunne trille, trengs det store mengder data. Det stiller høye krav til presisjon. I-See kommer på markedet i 2013. Forklaring til illustrasjonen: I-See har seks ulike funksjoner for de ulike stadiene i bakkekjøring: 1 - Lastebilen akselerer før bakken begynner. 2 - Når du nærmer deg toppen av en bakken, unngår systemet om mulig å gire ned. Alle girskift fører til at farten reduseres. 3 - Lastebilen akselererer ikke når den nærmer seg en nedoverbakke, men venter og bruker tyngdekraften i stedet. 4 - Lastebilen begynner å trille før nedoverbakken starter. 5 - Lastebilen begynner å bremse en god stund før nedoverbakken tar slutt, men: 6 - Systemet slipper bremsen mot slutten av bakken for å øke farten før neste oppoverbakke. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |