Peugeot kutter for øke
Peugeot feiret nylig 10-årsjubileum for forhandleren i Bærum med heftige priskutt på nye biler i Oslo-området. Sånt blir lagt merke til. Bertel O Steen (BOS) Asker og Bærum har drevet fra anlegget på Løxa i Bærum i 10 år. Men det har ikke vært noen dans på roser med hensyn til markedsandel og økonomiske resultater for Mercedes- og Peugeot-forhandleren på "beste vestkant". For å markere jubileet, og samtidig få litt tiltrengt oppmerksomhet rundt Peugeot i distriktet, fikk BOS laget et eget bilag i Aftenposten i Østlandsområdet, med følgende klare budskap: "Vi spretter champagnen og gir deg i kampanjeperioden 10% rabatt på alle nye Peugeot hos Bertel O. Steen i Asker & Bærum og Oslo." Flere Peugeot-forhandlere BilNytt har vært i kontakt med stiller seg undrende til stuntet, som bekreftes støttet av importøren. Med normale kalkyler skal det ikke være rom for rabatter i denne størrelsesorden. Forhandlerne stiller spørsmål ved hvordan denne type prisbudskap blir oppfattet av bilkundene. Og om kampanjen har gitt resultater. Utviklingen i markedsandeler for Peugeot personbiler i Oslo, Asker/Bærum og Norge totalt i perioden 2004-2012 (tom. 18.6) - kilde OFV:
Informasjonssjef Stian Gihle i Peugeot Norge mener at de er langt fra alene om å gi rabatter på nye biler om dagen. - Det ligger ingen dramatikk i et prisavslag i denne størrelsesorden i en tidsavgrenset periode. Det dreide seg også om et begrenset antall biler, sier han. Er kampanjen støttet økonomisk av importøren? - Ja, på lik linje med at vi støtter ulike tiltak og kampanjer ellers rundt i landet, sier Gihle. - Det er klart at vi har en ambisjon om høyere markedsandel i disse distriktene, sier adm. direktør Sverre Helno i BOS Detalj som eier forhandleren i Oslo og Bærum. - Nå vil ikke en kampanje med 10 prosent prisreduksjon gi noe permanent løft, men vi må bruke de virkemidlene som er tilgjengelige, legger han til. Helno sier at effekten av kampanjen har variert mellom anleggene, fra god til mindre god. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |