Raskere og bedre
Nye Audi RS4 er bygget for å kjøres fort og hardt. Gleden var derfor stor over å oppdage at den bare ble bedre jo fortere det gikk. Tredje generasjon RS4 kommer bare som stasjonsvogn og bare med syvtrinns dobbelclutchkasse. Hvorfor? Vel, når det gjelder karosseri er det ikke fordi en overvekt av ingeniørene i Ingolstadt har fått ny labrador i sommerbonus, men fordi RS5 fyller hullet etter sedanvarianten. Når det gjelder girkasse, handler det om to ting. Dobbelclutchkassa gjør det enklere å redusere bensinforbruket med 27 prosent, og at dette rett og slett er en bedre løsning for alle. Kjent oppskrift Utvendig betyr det to gedigne luftinntak foran og godt utbygde hjulbuer både foran og bak, elementer som trekker linjene tilbake til Audi Quattro fra 1980. Heller ikke bakfra, om du skulle være så heldig å ta igjen en RS4, er den vanskelig å identifisere. Den store RS-diffusoren og to store ovale eksospotter gir klar melding. Utviklingslære Jeg slår det adaptive kjøreoppsettet, Drive select, i Comfort, og RS4 oppfører seg som en hvilken som helst annen Audi Avant på vei til butikken eller barnehagen. Vel, om du ser bort fra den rumlende V8eren som riktignok er dempet, men likevel svært distinkt. (saken fortsetter under video) På tide å skru til litt Har noe blitt borte på veien? På ingen måte, du må bare bli litt sintere, og kjøre litt hardere for å bli kjent med den virkelige RS4. Til tross for at RS4 fortsatt har en 4,2-liters V8er uten sugehjelp, er dette en helt ny konstruksjon, basert på motoren vi finner i Audi A8 og 5,2-liters V10-motoren i R8. Lar du denne motoren virkelig slippe løs, gir gass og lar den jobbe mellom 5500 og 8500 omdreininger, er det nesten som å vinne i lotto. Som flere av sine konkurrenter i høyytelsesmarkedet kommer Audi bare til å tilby den syvtrinns S-tronic girkassen. Årsaken er at etterspørselen etter manuelle girkasser for slike biler nesten har forsvunnet helt, også i USA, og at S-tronic er med på å dra ned forbruket med nesten 30 prosent. Raskere har den også blitt, 0-100 går unna på 4,7-sekunder. Balansekunster Tidligere generasjoner av Audis RS-modeller har vært en plage for virkelig engasjerte førere. Jo hardere du har prøvd, jo mer har den protestert. Nye RS4 oppleves helt motsatt. Når elektronikken dempes og jeg virkelig trår til rundt fantastisk restaurerte A1 Ring, nå kjent som Red Bull Ring, deler denne bilen ut belønning i rikt monn. Bli med en runde rundt Red Bull Ring (saken fortsetter): I stedet for tidligere generasjoners trang til understyring i disse situasjonene, er nye RS4 skarp og presis. Skulle den få en liten antydning, er det bare å lette hårfint på gassen, kjenne bilen korrigere og så gi gass. Om du tør, kan du godt la den drifte hårfint med baken. Noen breisladdvogn blir dette likevel ikke på tørr asfalt – til det er firehjulstrekksystemet for effektivt, og for smart. Noen vil kanskje synes at RS4 har blitt for sivilisert, for polert, særlig i normalmodus. For den som er på jakt etter en bil med splittet personlighet, er RS4 et godt valg. Noen ganger kan man få både i pose og sekk. Fra midten av juli kan du ta turen til butikken for å legge inn bestilling, og bil kan du regne med å ha til den første snøen legger seg i oktober.
Konkurrenter: BMW M3, Mercedes-Benz C63 AMG. + Perfekt spaltet personlighet, den beste RS så langt. - En tanke anonym for den som virkelig vil vise hvor mye penger han har brukt på en A4.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |