[]
[] [firmabil.no] []

Folkelig Volvo


Terje Ringen
Tekst og foto



På tross av et relativt kostbart modellprogram har Volvo en meget sterk posisjon i Norge. V40 kan gjøre dem enda sterkere.

Audi og BMW har delt markedet for såkalte «premium kompaktbiler» i Norge, men nå hardner konkurransen betydelig. BMW lanserte ny 1-serie i fjor og Audi er i startgropen med ny A3.

I tillegg lanserer Mercedes en helt ny A-Klasse, mens Volvo kommer med de presenterer som sin første kompaktmodell - ja, for de ber oss glemme C30 som må karakteriseres som en nisjemodell.

Fokus på design
Oppskriften på V40 er en kombinasjon av lekker design, høyt sikkerhetsnivå, gode kjøreegenskaper og konkurransedyktige priser. Dermed ligger det til rette for høyt volum.

V40 har designtrekk det er lett å forelske seg i, men dessverre har et lekkert utseende gått noe bekostning av praktiske egenskaper. Det er for eksempel trangt å åle seg inn i baksetet, og det er dårlig sikt skrått bakover når man rygger i trange omgivelser.

Når man åpner døren og setter seg inn bak rattet, bekreftes imidlertid kvalitetsfølelsen gjennom myke, polstrede materialer og det Volvo betegner som skandinavisk design.

Instrumentpanelet i V40 er en digital TFT-skjerm som lar deg velge mellom forskjellige visninger. Elegant og praktisk.

Let å finne seg til rette
Rikelig med justeringsmuligheter for sete og ratt gjør det enkelt å finne seg godt til rette i førersetet, og setene gir god sidestøtte.

På veien er V40 godt støydempet og komfortabel, og den virker ikke å stå tilbake for sine tyske konkurrenter på dette feltet. Styringen er presis og gir fine tilbakemeldinger fra underlaget.

Standard girkasse er 6-trinns manuell - noe de fleste nok vil velge, for man må bla opp hele 29.000 kroner ekstra for automatgir.

Mest D2
Under lanseringen i Italia kjørte vi først varianten den norske importøren har størst forventninger til – D2 med 1,6-liters dieselmotor.

Motoren har en relativt bratt momentkurve og våkner ikke skikkelig til liv før man nærmer seg 1750 omdreininger. Dermed blir det mye giring på svingete fjellveier, men på flat landevei og i bytrafikk fungerer den helt greit.

D2 skal tilbys med PowerShift dobbel clutch girkasse fra neste sommer, og dette blir nok en attraktiv kombinasjon for mange. Foretrekker du bensin fremfor diesel, er rimeligste alternativ T3 med 150 hk som er ganske nøyaktig 50.000 kroner dyrere enn D2.

Vi fikk også prøve T4 og D4, bensin- og dieselmotorer med henholdsvis 180 og 177 hk – to spreke og trekkvillige motorer.

V40 føles som en verdig konkurrent til A3 og 1-serie. I skrivende stund har vi ennå ikke kjørt den fjerde konkurrenten, nye Mercedes A-Klasse, men det er bare noen dager før vi også kan formidle våre førsteinntrykk fra denne.

Fakta Volvo V40 D2

Motor:

4-syl. turbo dieselmotor, 1560 ccm.

Effekt:

84 kW (115 hk) v/3600 o/min.
270 Nm v/1750-2500 o/min.

LxBxH:

437 x 180 x 142 cm.

Akselavstand:

264,7 cm.

Egenvekt m/fører:

1474 kg.

Bagasjerom:

365 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

12,3 sek.

Toppfart:

185 km/t.

Snittforbruk:

0,36 l/mil.

CO2:

94 g/km.

Pris:

ca. kr. 249.900.

Konkurrenter: Audi A3, BMW 1-serie, Lexus CT 200h, Mercedes A-Klasse

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: