[]
[] [firmabil.no] []

Navnet skjemmer ingen


Odd Erik Skavold Lystad



Så sies det, i hvert fall. Men det kan derimot skape visse forventninger. Kan Volkswagen Polo BlueGT leve opp til navnet?

La oss starte bakfra; GT. Grand Tourer. Akkurat dét er det vel ingen som kan påstå Polo er. Men å legge ut på langtur med en Polo er ikke noe problem. Komfortnivået er høyt nok til det, kreftene under panseret likeså, men mer om det senere.

Blue. Bilen er i hvert fall blå å se til - 'Metallic Blue Silk' på Volkswagensk - men siden bilen fås i flere farger, er det nok heller miljøaspektet VW sikter til.

For selv om dette skal være en sprek, liten morobil, er den også bygd for å gjøre det så miljøskånsomt som mulig.

Og det gjør den ved å kjøre på to sylindre.

Joda, for under nesten 70% av all kjøring, mener Volkswagen at det er sløsing å mate alle fire sylindre med bensin. En liten bryter på kamakselen stopper tilførselen av luft og bensin til to av sylindrene.

Med Volkswagens glimrende DSG-kasse, er oppgitt forbruk 0,45 liter på mila. Omtrent åtte prosent reduksjon kommer fra sylinder-deaktiveringen.

BlueGT kan også leveres med sekstrinns manuell kasse, men noen anbefaling er vanskelig å gi. Først og fremst fordi BilNorge ikke fikk anledning til å kjøre den med manuell, men også fordi DSG-kassen er så god.

Smak og behag avgjør det valget. Men en DSG-kasse legger nok 10.000 kroner på prisen.

Veldig bra, men fungerer det?

Ja!  På skjermen i instrumentpanelet står det plutselig "2-syl.-modus aktivert". Uten at sjåføren merker noe som helst. Stemplene fortsetter å slå, siden de er koblet til samme veivaksel, så vibrasjoner og lyder er overhodet ikke et problem.

Og før denne prøvekjøringen høres ut som en ren ingeniørartikkel, kan vi også meddele at motoren yter bra under alle forhold også.

140 hestekrefter i en såpass snerten bil merkes, og 0-100 er oppgitt til 7,9 sekunder. Den spreke motoren kombineres med et godt understell - for øvrig senket 15 mm fra standard Polo - som suser over brostein, dårlig asfalt og grus uten å klage.

Forbikjøringer, svingete småveier og motorveier er ingen match for verken motoren eller resten av bilen.

Komfortnivået er som nevnt høyt. Komfortable delskinnseter er standardutrusting, den høye materialkvalitenen likeså. Et flott multifunksjonsratt i skinn, cruise control og automatisk klimaanlegg er også standard i Norge.

Inkludert er også gode plassforhold, både i forseter og bakseter. Bagasjerommet er ikke det største i klassen, men fungerer greit. Et smart dobbeltgulv gjør at man kan velge mellom et flatt bagasjerom fra lasteterskelen, eller et dypere rom.

Lever den opp til navnet, da?

Det er vanskelig å arrestere Volkswagen på navngivingen. Polo BlueGT fungerer utmerket både som by- og landeveisbil. Kreftene og understellet gjør den morsom under alle forhold, og det lave forbruket gjør at man kan ha mye moro mellom tankingene.

 

Fakta Volkswagen Polo BlueGT DSG

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1395 ccm.

Effekt:

103 kW (140 hk) v/5600 o/min. 
220 Nm v/1500-3500 o/min.

LxBxH:

406 x 168 x 146 cm.

Akselavstand:

247 cm.

Egenvekt m/fører:

1287 kg.

Bagasjerom:

204 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,9 sek.

Toppfart:

210 km/t.

Snittforbruk:

0,45 l/mil.

CO2:

105 g/km.

Pris:

ca. kr. 256.000.

 Konkurrenter: Ingen som kombinerer effekt og utslipp på en slik måte.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: