Clio på designsporet
Det er selvfølgelig det ytre som teller. Det har Renault forstått igjen, beviset finner du i den nye Clio. Renaults ferskeste utgave av sin bestselger, Clio, er nummer fire i rekken. I forhold til forgjengerne kan vi i hvert fall slå fast, med en gang, at nå har designerne hatt noe å si. Renaults fremdeles forholdsvis nye designsjef, Laurens van der Acker (ex-Mazda), har lovet at produktene derfra skal bli mer dramatiske nå. Han holder hva han lover, de tydelige sporene fra DeZir og den tydelige profileringen av silhuetten forteller at nå er vi inne i et nytt spor. Men det er et annet poeng ved den nye også, et poeng som ble åpenbart med en gang jeg skummet spesifikasjonene: bilen er blitt mye lettere. Som et gjennomsnitt: den veier 100 kg mindre enn forgjengeren. Fremskritt heter det. Vi snakker altså en femdørs hatch her, som skal debutere på bilutstillingen i Paris (oktober) og være på markedet her hjemme ikke lenge etter. Den får et omfattende drivlinjeutvalg, fra 0,9-liters, tresylindret turbo bensin, til 1,5-liters diesel. Noen av motorene kan leveres med sekstrinns dobbelclutch kasse. Og selvfølgelig har også Renault skjønt at det vi nettopp gikk igjennom, ikke er spesielt interessant mer. Det som derimot er interessant, er R-Link berøringsskjerm-opplegget, eller R-Link app store, for ikke å snakke om R-Sound. Den tillater deg å velge seks forskjellige «motorlyd-profiler» inne i bilen. Du kan med andre ord spille din egen motormusikk! R-Link er på mange måter forbindelsen mellom bilen og verden utenfor og har blant annet et opplegg (R-eco?) som analyserer kjøremåten din og gir deg gode råd om hvordan du skal kunne redusere forbruket, uten at det går ut over moroa. Og R-Link sjappa er altså aktiv når du kjører. Renault påstår det er første gang man kan laste ned apper fra en dedikert kiosk («My Renault») mens man kjører. Folkene bak denne nye Super-minien legger også vekt på det nye audiosystemet. De har jobbet hardt med bassen og utviklet noe de kaller Renault Bass Reflex – anlegget tilsvarer et hjemmeanlegg med 60 høyttalere, påstås det. Jeg nevnte så vidt den tresylindre motoren (slike detaljer forsvinner fort i presentasjoner av nye biler, der datakraft og integrerte kaffekokere er viktigst). Den er ny for Renault, 899 ccm, 90 hk og 135 Nm, der 90 prosent av dreiemomentet er på plass fra 1650 til 5000 omdreininger. I en egen eco-versjon har den ekstra lange girutvekslinger, og da ender den med et CO2-utslipp på 99 g/km. Renault sier at det er en selvfølge at Clio følger opp modellens sikkerhets-tradisjoner (og minner om at dette var den første B-segmentbilen med 5 stjerner i EuroNCAP). De minner også om at den første Clio ble årets Bil i 1991, mens Clio III ble det i 2006. Etter 22 år er bilen produsert i nesten 12 millioner eksemplarer, forteller de. Jeg syns vel også at de kunne minnet om Clio Williams i 1993, om Clio Sport og Clio V6 i 2000. Jeg håper ikke det tar for lang tid før også Clio IV finnes i en skikkelig hot versjon. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |